'Cause I'm a Dansbander, yes I am!

OBS!

Ni kan inte längre skicka mail till den mailadress som finns medtagen i slutet av inläggen. Orsaken är att adressen inte längre nyttjas av mig. Detta till följd av att företag och andra inte kan respektera människors egendom utan måste fylla den med ointressant skräp som reklam eller obskyra meddelanden. Någon ny mailadress kommer icke att upprättas.

söndag 3 mars 2013

Matz Bladhs - bandet som förnyats, men ändå behåller sin kvalitet

Personligen har jag sällan tidigare stött på ett band som nästan helt tappat bort sin identitet utan att för den delen byta musikstil och tappa i kvalitet, men det har jag gjort nu. Vi har ju andra band att jämföra med. Band som inte lyckats behålla kvaliteten vid förnyelsen och bara blivit sämre. Med nya albumet fortsätter Matz Bladhs att visa upp en ny stil och ny sida av sig själv och även om jag saknar den gamla utgåvan av bandet, så måste jag ändå tillstå att man fortsätter att hålla hög klass och jag blir inte besviken på det jag hör.

Falkenbdergsbandet Matz Bladhs är här med ännu ett album fyllt med leende dansmusik. Albumserien "Leende Dansmusik" har levt sedan 1981, men höll upp från 1998 och fram tills förra året. Roligt är även att bandet använder samma typsnitt både i logotypen och i texten "Leende Dansmusik" som man alltid har gjort.

Men sen går nog likheterna isär. Bandet som satte sitt namn på kartan på allvar genom Göran Lindberg och som, via popikonen och tidigare Säwes-medlemmen Paul "Paljett" Sahlin, nu fortsätter med Conny Nilsson vid mikrofonen har genomgått en förnyelse av sin stil. Conny är mest känd som före detta sångare i, samt ägare av bandet Berth Idoffs.

På nya plattan, "Leende Dansmusik 2013", är det bara en låt som påminner om det Matz Bladhs vi känner igen från förr; låten "En Bit Av Himlen". Den kan jag nämligen lätt föreställa mig höra med Göran Lindberg. Möjligtvis snuddar även versionen av Candelas "När Du Ser På Mig" vid bandets tidigare identitet. En låt som för övrigt fick en rejäl ansiktslyftning åt helt rätt håll. Bra jobbat där!

Jules Sylvains och Åke Söderbloms "Vi Har Så Mycket Att Säga Varandra" kom till dansbandsvärlden år 1974 genom dansbandet Jigs. Vikingarna spelade in låten år 1992, vilket var rätt kul för då var ljudkvaliteten och ljudtekniken lite bättre och låten fick en ny "polish". Dock har inte ljudtekniken ändrats så värst mycket så att den fått ny rättvisa på Matz Bladhs nya album. Med andra ord så kunde de valt en annan låt än den på skivan.

En låt som dock äntligen fått svensk rättvisa är Johnny Thunqvists och Kaj Svenlings "Hold Me". Äntligen får vi höra den med en rutinerad och kvalitativ sångare istället för hesa och trista pubertetstutande Magnus Carlsson!

Ja, jag skrev "svensk rättvisa". Orsaken är att danska Kandis fortfarande har gjort den absolut bästa versionen av låten och den har ingen överträffat än. Kandis som kryddade till låten med lite kastanjetter samt bytte ut det falsettylande könsvrålet på solot mot en välljudande altsaxofon, troligtvis spelat av vikingen Tony Eriksson himself. Matz Bladhs har dock lyft ut solot helt.

Får ni tillfälle att lyssna på Kandis version av "Hold Me" så gör det! Där hittar ni nämligen precis det jag menar med musikalisk innovation. När man lägger till lite saker och gör låten lite bättre genom att putsa upp den.

Men nu var det inte Kandis som inlägget skulle handla om, utan om Matz Bladhs. Ett av de få band som ännu håller på en lång tradition inom dansbandskulturen - nämligen instrumental musik.

Två spår fick vi, precis som förr. - Streaplers "Diggety Doggety" av Bill Erman samt "You Raise Me Up". Den sistnämnde förevigade legenden, och det största som någonsin hänt dansbandskulturen; Ingmar Nordström på skiva för några år sedan. Kan även rekommendera er att lyssna på sopransaxofonisten Kenny G:s version av låten. Sopransaxofon hör man inte allt för mycket av.

Med Matz Bladhs version tillfogar vi nu flöjt och tenorsaxofon till listan över instrument som tolkat låten. Dock tycker jag inte låten lyfter förrän saxofonen kommer in. Det blir en liten "oj, vad hände nu?"-känsla just när saxen kommer in. Kul med lite nya instrument, men... Nej, man kunde nog även ha utelämnat den låten. Roligare om man då hade tagit en låt som inte tolkats instrumentalt eller av dansband tidigare. Förslagsvis "Sofia Dansar Go-Go". Den har jag inte hört tolkas instrumentalt tidigare.

Sedan ställer jag mig skeptisk till om politiska budskap passar in i dansbandskulturen. Trots att Matz Bladhs har "dansbandifierat" Mikael Wiehes låt "Jag Vill Bara Va En Gammal Man" och faktiskt gjort precis det Kandis gjorde med "Hold Me", så finns den politiska andemeningen i texten kvar i låten ändå och det finner jag opassande.

Inget ont om Mikael Wiehe. En talangfull musiker som gjort mycket bra musik genom tiderna, men när Conny Nilsson nu för Wiehes politiska budskap rakt in i dansbandsvärlden så vill jag nog uttrycka ett 'Nej tack'! Dansbandsmusik skall symbolisera glädje och fest. Inte framhäva politiska värderingar.

Danne Stråheds svenska översättning på Kim Larsens "Lille Du" (egentligen "Hvad Gør Vi Nu, Lille Du") ansågs inte passa för bandet, så man gav låten en ny totalt intetsägande text. Man kunde väl nyttjat samma filter nu? Låten gör sig väl musikaliskt som dansbandslåt, men textens innebörd kvarstår och den klarar vi oss utan. Det tycker i alla fall jag.

När vi ändå är inne på skåningar... Conny är från Kristianstad. Varför inte sjunga på skånska på en skånsk låt? Jag syftar på Hasse Anderssons och Monica Forsbergs "Har Jag Sagt Till Dig Idag". Nåja, bortsett från det så var det ett intressant låtval, även om man kunde gjort arrangemanget lite roligare. Från att vara riktigt uttjatad på 1990-talet så gick låten till att bli helt bortglömd. Därför var det ett kul drag att väcka liv i den igen.

Sammanfattningsvis så är det ett nytt Matz Bladhs som nu gestaltar sig. Ett nytt Matz Bladhs som för den delen inte blev dåligt utan som håller en rätt så hög klass ändå. Utstickarna är den instrumentala versionen av "Diggety Doggety", ansiktslyftningen av Candelas "När Du Ser På Mig", att man gjorde svensk pojke till svensk man av "Hold Me" samt tolkningen av "Jag Vill Bara Va En Gammal Man", så...

Betyg då?
3 av 5 möjliga. Det är traditionell dansbandsmusik och man förvaltar kulturen samt bandets varumärke bra. Nya Matz Bladhs är bra. Mycket bra, men jag saknar fortfarande gamla Matz Bladhs lite. Conny Nilsson gör sig dock väldigt bra i bandet och är en värdig efterträdare till både Göran och Paul. Jag blir inte besviken på det jag hör. Skulle mycket väl kunna tänka mig att fortsätta gå ut och lyssna till bandet live.
  • Läs min recension av bandets liveframträdande i Sandhem i september 2011 här.
  • Besök Matz Bladhs hemsida här.

Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar