'Cause I'm a Dansbander, yes I am!

OBS!

Ni kan inte längre skicka mail till den mailadress som finns medtagen i slutet av inläggen. Orsaken är att adressen inte längre nyttjas av mig. Detta till följd av att företag och andra inte kan respektera människors egendom utan måste fylla den med ointressant skräp som reklam eller obskyra meddelanden. Någon ny mailadress kommer icke att upprättas.

torsdag 14 juni 2012

Den 28 juni är scenen i Borås stadspark Bengt Hennings

Snart är det dags för de traditionella Sommartorsdagarna i Borås igen. Då blir det två timmar dansmusik i stadsparken igen och i år går Borås hårt ut redan från början med ett av de i särklass mest kvalitativa dansbanden som någonsin gästat stadsparken och med sig har de en ny repertoar i form av nytt CD-album med nya låtar.

Japp! Den 28 juni drar det igång igen. Festligheterna i Borås centrum som lockar folk till stan från hela Sjuhärad och det innebär dansband i stadsparken igen. I år inleder skivaktuella Bengt Hennings, bandet från "traktera", de sju torsdagskvällarna i stan och jag förmodar att vi bjuds på en del av bandets nya låtar.

"Scenen Är Vår" heter det nya albumet, och i titelspåret får vi veta att bandet firar 45 år som band i år. Stort grattis, säger jag!

Ett nytt traditionellt dansbandsljudande album och detta är nog bandets bästa skiva då vi även får en hel del nyproducerade låtar serverade i vackert konvolut med svängig och välklingande dansmusik precis så som det ska låta. Mycket saxofon dessutom, och det är ju sällsynt bland dansband numera.

Ett kul inslag är det instrumentala Bee Gees-potpurriet , men nog saknas det en altsaxofonstämma på spåret? För att få till Bee Gees säregna falsettstämmor så kan man ju ta hjälp av en altsaxofon. Att Ingmar Nordströms på sin tid aldrig spelade in mer låtar av Bee Gees har jag alltid tyckt var märkligt, då de passade deras saxofonstämmor.

Hur som helst; Bengt Hennings ger Bee Gees låtar mer än rättvisa i sin instrumentala saxofontvåstämmiga tolkning av deras största hits i ett helt underbart arrangemang.

Ja, och så det bästa till sist; Bengt Hennings lysande tolkning på den supertrista "Euphoria". Originalet får mig att vilja misshandla radion, men nu blev helt plötsligt låten lyssningsvärd.  Inget ont sagt om Loreen dock, men jag tycker originalarrangemanget är så tråkigt.

Bengt Hennings gav den i alla fall en ansiktslyftning så långt det gick att gå med de kirurgiska medel de har att tillgå och låten är verkligen ett kul inslag på skivan och troligtvis det starkaste spåret dessutom. Särskilt när Kjell Malmborg väljer att gå ner i registret på refrängen istället för, som i originalet, vråla "euphoria". Ser redan nu succén ute på dansbanorna när den yngre publiken hoppar och sjunger med precis på samma sätt som i "I Was Made For Lovin' You". Det lär nog bli ös i stadsparken i Borås när denna kommer. Undrar varför man inte lade ett saxsolo på låten dock. Hade varit en perfekt övergång till en tonartshöjning med ett tvåstämmigt saxofonsolo. Nåja...

Betyg då?
Eftersom man för första gången har valt att profilera sig med lite mer nyproducerat material så lyfter det betyget. 3+ kan det lätt bli. Särskilt sistaspåret, "På En Våg Av Kärlek" är en stark mysfoxtrot. En ballad som inte är så sliskig och tråkig utan ändå lite pondusaktig, precis som en dansbandsfoxtrot skall låta, så jo, en stark trea, eller 3+ får det bli.

Bengt Hennings hamnar dessutom under kategorin "Svemickes dansbandstips" eftersom de spelar traditionell dansmusik och detta premieras ju av mig.
  • Besök Bengt Hennings hemsida här.

Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar