'Cause I'm a Dansbander, yes I am!

OBS!

Ni kan inte längre skicka mail till den mailadress som finns medtagen i slutet av inläggen. Orsaken är att adressen inte längre nyttjas av mig. Detta till följd av att företag och andra inte kan respektera människors egendom utan måste fylla den med ointressant skräp som reklam eller obskyra meddelanden. Någon ny mailadress kommer icke att upprättas.

måndag 30 januari 2012

Nya Matz Bladhs - något saknas

Förväntningarna var höga. Spänningen likaså. Har länge varit nyfiken på den nya skivan med detta legendariska falkenbergsband som trots skepnadsbyten många gånger alltid lyckats bibehålla sitt klassiska sound och gå i sitt egna traditionella tecken, men denna gången var det något som fattades.

År 1974 köpte kristianstadspågen Conny Nilsson orkestern Berth Idoffs av orkesterns grundare Berth Idoff (surprise!) och historia skrevs. Visst minns ni väl "Små Små Ord" och den svenska tolkningen av G.G. Andersons "Santa Lucia - Versunken Im Meer". Conny och gänget blev även filmstjärnor i Colin Nutleys filmer.

På 1990-talet kom Ingmar Nordströms före detta saxofonist och arrangör, Bo Jansson, med i bandet och bandet tog en ny skepnad. Den bästa någonsin i orkesterns historia med bland en lysande instrumental tolkning av "9 To 5 (My Baby Takes The Morning Train)" och den superba tolkningen av Visitors "Crazy Love" ("Min Galna Värld").

Med samarbetet med Orsa Spelmän skrevs ännu mer historia i "Kärlek På Gång".

1983 kom den före detta sångaren i Tonix - Göran Lindberg - med i Matz Bladhs och bandet tog en ny skepnad med Görans egna låtar på repertoaren, även om jag fortfarande saknar en nyinspelning med Göran och Matz Bladhs på "Dansens Drottning", men den lär jag nog få vänta förgäves på. Andra alster värda att minnas är dock "Lite Blyg", "När Vi Får Ha Varann", "Aj, Aj, Aj, Jag Svävar I Det Blå", "Dansa Hela Natten Med Mig", "Kärlekens Ljus" med flera.

Efter åtta år valde Göran att lämna bandet och den gamle popikonen Paul "Paljett" Sahlin tog över. Ännu mer eget alster bidrogs med till bandet. Både gammalt och nytt, men vi kände igen bandet och det som var Matz Bladhs fortsatte att vara Matz Bladhs.

Göran kom tillbaka till bandet i mitten av 2000-talet och det resulterade i två skivor med nyinspelningar på gamla klassiker. Äntligen liksom! Det blev ju aldrig några Lindberg-låtar med Sahlin-sång på skiva, men vice versa blev det. Om än lite. "Silverforsens Strand" är väl den enda?

I somras fick jag den stora äran att beskåda ännu nyare (vem vet var det slutar?) Matz Bladhs i Sägnernas Hus. Nu med tidigare omskrivna Conny Nilsson vid sångmikrofonen. Göran slutade ju igen.

Nu var det bara en äkta "bladhare" kvar i bandet från förr - Lars-Olof Karlsson, men det var fortfarande gamla vanliga Matz Bladhs och Conny axlade manteln från sina föregångare mycket bra. Det rådde ingen tvekan på vad det var för band som stod på scenen.

Sen kom det då en ny skiva va... - "Leende Dansmusik 2012". Man gick visst tillbaka till sin gamla välkända albumserie. Lite grann som som "Saxparty" och "Kramgoa Låtar". Senaste "Leende Dansmusik"-skivan kom ju 1997.

Låt oss titta på skivan då: Vi finner en del gamla godingar och en del nya låtar. Vi finner dessutom något unikt för dagens dansbandskultur - en instrumental låt. Vad har hänt med den instrumentala musiken egentligen? Nästan alla dansband hade åtminstone en eller två instrumentala låtar med på varje skiva förr. Nu verkar det vara helt borta. Nya Matz Bladhs har i alla fall med en instrumental låt och det är toppen, tycker jag!

Den instrumentala låten är den gamla härliga "Den Gamla Moraklockan" av Åke Fagerlund. Senast den blev "dansbandsförevigad" var år 1991 av Vikingarna.

Arrangemanget är kul. Likaså låtvalet. Saxofonisten Håkan Nordling axlar verkligen Jan-Erik Anderssons klassiska saxofonsound, "the Matz Bladhs-way".

Arrangemanget på "moraklockan" är kul för i introt låter det precis som popbanden som var med i Dansbandskampen och som jag ju inte vill kategorisera under fliken dansband. Vet man inte om att det är Matz Bladhs det handlar om, utan man hör någon "skivvändare" ute på ett dansställe dra igång den så tror man först att det är något av dessa popband som han/hon har lagt på. Sen lär besvikelsen övergå helt i positiv överraskning när saxen drar igång på denna gamla välkända melodi. Helt klart skivans bästa spår!

Vidare då: Jo, man har även dammat av Hans Rytterströms "Klappar Ditt Hjärta Bara För Mig". Hans Rytterström är en legend inom genren väl värd ett eget blogginlägg bara han. Kul att man tog med låten på skivan, men jag föredrar nog Stefan Borschs version från år 1989.

"Ja! Man har tagit med "När Kärleken Slår Till" av Kaj Svenling och Jesper Thunqvist", tänkte jag. Conny sjöng ju den med Berth Idoffs år 1993. Kör igång låten och... "Men vad...? Det är ju den med Anders Engbergs! " Besvikelse först, men den är ju bra den med. Den skrevs av Per Arne Thigerberg, Peter Bergqvist och Hans Backström och vann Se och Hörs Meloditävling år 1998. Conny och gänget gör en lysande tolkning av låten som gör den klart godk... nä, med beröm godkänd.

Vi tittar vidare på skivan och finner "Vår Egen Bröllopsdag", först känd med Curt Haagers och Git Persson. Låten tog henne över sundet och hon fick även sjunga den i duett med Johnny HansenKandis album "Kandis 13".

Ja, och där upphör det vi känner igen som Matz Bladhs. Någon av mina trogna bloggläsare upplyste mig visserligen redan för ett tag sedan om att orkestern nu skulle ta en ny skepnad med mindre klaviaturmattor så jag var beredd på det, men måste säga att det är en förlust. Det är ju det som gjort att Matz Bladhs är Matz Bladhs liksom. Nej, absolut inget bra drag från bandet om ni frågar mig.

Tittar vi tillbaka på förra skivan, Entré från år 2009, så finner vi att det utan tvekan är Matz Bladhs med det välputsade typiska soundet. Detta fattas på den senaste skivan och det blev lite mer ljudmässigt slätstruket och det är ett minus.

Överlag är dock skivan mycket bra och väl värd att rekommendera. Äntligen fick vi ett 60-talsmedley utan en massa skrik och skrän som i de moderna bandens tappningar. Ett medley som dessutom är kul att lyssna på, till skillnad från de andra.

Conny Nilsson är mer än värdig som efterträdare till Göran Lindberg och Paul Sahlin, men var tog Lars-Olofs solonummer vägen? Vi har en instrumental låt som alltid, men ingen låt som sjungs av Lars-Olof. Som alltid. ????

Mer saxofon och mer klaviatur önskas till nästa platta. Man ska inte ändra ett bra recept. Nya skivan är som att gå på stamstället och beställa in sin traditionella ryggbiff för att sedan upptäcka att man skurit ner på grillkryddan. Maten är fortfarande god och välsmakande, men det fattas det lilla.

Betyg då?
Traditionell, njutbar dansmusik och jag är mer än nöjd överlag, så det blir en fyra av fem möjliga. Det hade blivit fem om det varit lite mer klaviatur och saxofon och mindre gitarrmattor. Gitarrmattor får vi av så många andra band idag så det behöver vi inte från Matz Bladhs också.

Ännu en gång ett stort plus för "moraklockan". Just det popbandsinfluerade introt i kombination med återgången till det traditionella Matz Bladhs-soundet sitter som en smäck!

Ja, jag stoppar väl med det? Recensionen dröjde för jag visste inte riktigt hur jag skulle författa ihop den, men det är väl ungefär så här jag känner att jag kan publicera den.
  • Läs min tidigare recension från då bandet besökte Sägnernas Hus här.
  • Besök Matz Bladhs hemsida här.
  • Besök Conny Nilssons egen hemsida här.

Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar