'Cause I'm a Dansbander, yes I am!

OBS!

Ni kan inte längre skicka mail till den mailadress som finns medtagen i slutet av inläggen. Orsaken är att adressen inte längre nyttjas av mig. Detta till följd av att företag och andra inte kan respektera människors egendom utan måste fylla den med ointressant skräp som reklam eller obskyra meddelanden. Någon ny mailadress kommer icke att upprättas.

måndag 12 september 2011

Stridsberg fick åka från Skåne till Skara och underverk gjordes

I Skåne fanns det under 1980-talet många mindre kvalitativa dansband med begränsade möjligheter att slå igenom på riksplanet. De fick mest hålla sig till att spela lokalt på mindre skånska evenemang och ljudkvaliteten på deras inspelningar var inte av så hög kvalitet och då imponerade de inte på en dansbandsfascist som jag. Ett av dessa band fick dock chansen att åka till Skara och skilja sig från mängden.

Maj-Britt & Palomaz, ett lokalt mogen- och gammeldansband från Österlen i Skåne och som var verksamma under 1970- och 1980-talet lyckades att prestera 25 album under sin verksamma tid. De flesta med något sånär låg ljudkvalitet och den musikaliska kvaliteten var väl inte något som, åtminstone jag hoppade jämfota av förtjusning av heller. Svårt att återge i text vad jag menar så det lämnar jag därhän.

Eftersom detta dansband tillhör den kategorin som jag valde bort med bestämd hand under min ungdom så har jag inte satt mig så mycket in i dess historia och jag har heller inte läst på så mycket om dem och hur det gick sedan. Blev mest ett "helst inte" eller "nej, jag har inga av deras skivor tillgängliga" när någon ringde till mina radioprogram och önskade Palomaz trots att skivbackarna i studion innehöll alla av bandets skivor.

Jag var en mycket kräsen dansbandsfascist på den tiden. Idag ser jag på dessa lokalband på ett helt annat sätt. Idag har de kultstatus hos mig och jag jagar skivor med dem med ljus och lykta.

Hur som helst; innan detta blogginlägg börjar bli allt för ostrukturerat, vilket jag känner att det är på väg att bli redan, så låt mig komma till det jag tänkte beröra här.

Maj-Britt Stridsberg var alltså frontfigur i sitt Palomaz och hon fick chansen att åka till Skara och Bert Karlssons skivbolag Mariann Records i mitten av 1980-talet och två album blev resultatet av detta besök. "Blå Ängel" (1984) och "Señorita" (1986) och på dessa två skivor höjdes den musikaliska kvaliteten rejält. Detta för att musiken spelades av Berts studiomusiker istället för Palomaz trots att bandets namn förekommer på skivorna.

Maj-Britt fick bland annat sjunga duett med både den då något så okände Christer Sjögren (då kände vi honom enbart som "sångaren i Vikingarna") och Lasse Stefanz' Olle Jönsson. Duetten med Christer, "En Dag Ska jag Komma Tillbaka Till Dig", återfinns på "Blå Ängel" och duetten med Olle, "Jag Skall Vänta", återfinns på "Señorita". Maj-Britt var dessutom först med att spela in Mikael Wendts och Christer Lundhs titelspår på det sistnämnda albumet. Året efter förevigades den på skiva med Matz Bladhs.

Varför Bert valde ut just Maj-Britt vet jag dessvärre inte, men kan enbart gissa. Maj-Britt hade en väldigt säregen röst som påminner mycket om Anita Lindbloms och det kan vara en rätt så trovärdig orsak. Vet att Maj-Britt spelat in "Sånt Är Livet" på en skiva, men vet inte vilken.

Bland några av de andra lokala Skånebanden flödade avundsjukan och man använde dessa två skivor som ett exempel för att belysa den "tråkiga studiomusiken" hos "de som styr marknaden". Har själv pratat med en del medlemmar ur andra Skåneband, då jag var aktiv i radion under slutet av 1990-talet.

Palomaz övriga skivproduktioner innehöll mycket tango, dragspel och gammeldanssånger. Detta skonades vi ifrån på de två album som Bert producerade och det var jag tacksam för då.

Ja, min uppfattning gick isär rejält från de andra Skånebanden vad gällde just Berts studioproduktioner kontra de andra skivorna som Palomaz gett ut. De tyckte att de var dåliga och saknade själ medan jag ivrigt hävdade att det är så som det ska låta.

Ja, som ni läste så var jag kräsen vad gällde dansbandsmusik och att ens införskaffa skivor med Palomaz var uteslutet, undantaget dessa två Skaraproducerade skivor.

På albumet "Blå Ängel" återfinns låten "Emma" som Maj-Britt själv skrivit och som blev mer känd med Matz Bladhs som spelade in den året efter ("Leende Dansmusik 85"). Om jag förstått det rätt så spelar Matz Bladhs denna än. Den fanns i alla fall med på nyinspelningarna av gamla låtar som bandet gav ut åren 2005 och 2006.

Tyvärr fick inte Maj-Britt fortsätta att spela in skivor hos Bert, något jag tycker är synd, för de två utgivningarna var verkligen en frisk och annorlunda fläkt för mig som vuxit upp med de lokala skånebanden. Palomaz återgick till sitt ursprung och därmed sänktes den musikaliska ljudkvaliteten igen.

Nu vill jag än en gång påtala att det jag skrev gällande Palomaz musikalitet var den uppfattning som jag hade då det begav sig. Alltså långt ifrån en professionell bedömning. Då var jag lyckligt ovetande om att det senare skulle komma något som hette "dansbandspop". Hade jag vetat detta så hade jag hyllat alla dessa skånska lokalband med usel ljudkvalitet till skyarna. Föredrar lätt både tango och gammeldans framför dessa "popdansband" av idag.

Och nu till något jag lovat mig själv att inte göra men gör ändå: Nämligen att länka till Spotify, men det är faktiskt så att Maj-Britts båda "Mariannalbum" finns där.
  • Lyssna på "Blå Ängel" här.
  • Lyssna på "Señorita" här.

Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.

1 kommentar:

  1. MInns Palomaz från min barndom när föräldrarna tog ut på dans och man fick följa med. Det var tider det och jag önskar att jag hade deras skivor, men man har ju minnena och Spotify.

    Väldigt trevlig blogg!

    SvaraRadera