'Cause I'm a Dansbander, yes I am!

OBS!

Ni kan inte längre skicka mail till den mailadress som finns medtagen i slutet av inläggen. Orsaken är att adressen inte längre nyttjas av mig. Detta till följd av att företag och andra inte kan respektera människors egendom utan måste fylla den med ointressant skräp som reklam eller obskyra meddelanden. Någon ny mailadress kommer icke att upprättas.

onsdag 16 februari 2011

Hänts/Se & Hörs Meloditävling - en dåtida dansbandskamp



Trots sin bespottade existens så har dansbandskulturen alltid haft ett starkt fäste i den svenska kultursjälen och trots flertalet försök att eliminera dess spridningskanaler så har det inte påverkat dess styrka avsevärt mycket och det var väl detta som gjorde att man tog sitt förnuft till fånga till slut från statens medialakejer och åter tog dansbandskulturen in i svenskarnas vardagsrum.

Klippet innehåller ett utdrag från Se & Hörs Meloditävling 1996. Denna tävling var en av de största dansbandstävlingarna på sin tid. Den startades 1988 av tidningen Hänt I Veckan, då under namnet Hänts Meloditävling.

Hänts Meloditävling började TV-sändas i mitten av 1990-talet. Enligt de källor jag kan gå tillbaka till så är 1993 det första året för tävlingen i TV och då sändes det i den dansbandsinriktade TV-kanalen TV21, som startades av Eklundgruppen, samma organisation som startade upp Bingolotto. Om tävlingen sänts i TV tidigare år än 1993 vågar jag inte uttala mig om då jag saknar dokumentation för detta.

Hänts Meloditävling var upplagt som ett dansbandens melodifestival, baserat på dåtidens motsvarighet av detta - numera - överreklamerade jippo.

Skillnaden mot dagens dansbandstävling i SVT var att upplägget var mer seriöst, samt att det var redan etablerade band och låtskrivare som tävlade. Bland låtskrivarna finns mest, för dansbandskunnigt folk, välkända kompositörer. Bland annat Rose-Marie Stråhle, Ulf Georgsson, Bert Månson och Paul Sahlin (tidigare Paul Paljett) för att nämna några.

På bandfronten var det även mest de stora banden som medverkade. Vikingarna, Curt Haagers, Lasse Stefanz, Sten & Stanley med mera.

Efter några år i TV21 så övertog TV4 tävlingen och det var TV4 som sände tävlingen 1996 där klippet ovan är hämtat ifrån. TV4 döpte 1998 om tävlingen till Dansbandslåten för att sedan lägga ner tävlingen två år efter.

Dansbanden på den tiden kunde delas in i ett A-lag, ett B-lag och ett C-lag. A-laget var de som fick tävla i ovan nämnda meloditävling och skörda långliggarplatser på Svensktoppen efteråt.

B-laget var det lag som bestod av rätt hyfsade band, men som inte hade etablerat sig lika bra som A-laget.

C-laget var de lokala banden som inte hade de instrumentala resurserna samt saknade den musikaliska kvaliteten för att kvala in i ovan nämnda lag. Band som lät väldigt illa och som fick nöja sig med att bli spelade i den lokala närradion samt ha spelningar för en trogen publik bestående av mindre bemedlat folk som gillade orkestrarna mer för att de fick en chans att "pola" med dem än för deras musikaliska kvalitet. Under min tid i radion så fick jag uthärda en del av dessa banden. Kanske en rå beskrivning, men ack så sann.

På senare tid har jag även bildat ett D-lag och i det har jag placerat de band som påstår sig vara dansband trots att de inte är det. Trogna bloggläsare vet nog vilka som åsyftas.

För att väga upp lite så att även B-laget fick en chans att komma fram så anordnade rocklegenden Hans Edler tävlingen "Höstens Melodier", där just band i B-laget fick TV-sänd tid att visaupp sig och vinna en tävling motsvarande Hänts/Se & Hörs Meloditävling.

Här hittade vi band som Soundix, Nordins, Lasse Trofasts, Chess med flera. Tävlingen sändes även den i TV21.

Jag vet att jag ofta spottar på SVT:s Dansbandskampen och det gör jag då jag först och främst inte tycker programidén riktar in sig på kulturen som sådan. Mest är det ett modernt försök för SVT att sola sig i glansen mer än att föra fram kulturen som sådan, men jag gör det även då det finns en del icke-dansband som får vara med. Band som mer utnyttjar TV-tiden åt att försöka visa upp sig än spelar dansband. Vi hade ju de där latinamerikanerna i den senaste säsongen, bland annat.

Jag vet även att Dansbandskampen gör stor nytta för många band som kanske aldrig hade slagit igenom utan programmet. Larz-Kristerz, The Playtones, Titanix, Bengt Hennings, Donnez och Pure Divine är säkerligen band som fått ett rejält uppsving vad gäller publik och spelningar, tack vare programmet.

Jag vet också att vi fick vår nya dansbandsdrottning, Elisa Lindström, genom programmet. En tjej, som med sitt band, dök upp från ingenstans och placerade sig allra överst på dansbandsstegen bara över en kväll och som förhoppningsvis kommer föra dansbandstraditionen vidare långt in i framtiden.

Utan Dansbandskampen hade jag heller aldrig fått bekanta mig med min kulturella... ska jag våga kalla honom själsfrände? Tomas Deutgen. Mannen som, för det mesta, sade i TV det jag satt och tänkte bakom skärmen.

Men varför är jag då kritisk? Jo, för att jag efterlyser ett mer seriöst upplägg av det program som är 2010-talets viktigaste kanal för dansbandskulturen än det vi fått utstå de här åren som Dansbandskampen fortlöpt. Dansbandskampen är uppbyggd av alldeles för mycket branschokunnigt folk. Bland annat Tomas Deutgens bisittare de tidigare åren har visat på detta. Kulturen behöver inte mer negativ kritik än den kritik den redan får. Särskilt inte i ett program som skall verka för kulturen och inte emot den.

Jag reagerade ju även på det onödigt sågande av det som verkligen var dansband som vi fick sett tidigare år. Tack och lov blev vi ju av med dessa bisittare som inte tillförde något i den senaste säsongen.

Hur vill jag då ha det? Jo, en kombination av det upplägg som är idag med en kombination av det upplägg som fanns i Hänts Meloditävling eller Höstens Melodier. Alltså att de inte så etablerade banden får vara med och tävla i en motsvarande meloditävling istället, där melodierna kan vara komponerade av både kända och okända kompositörer. De där skvalradiohitsen i dansbandsversion var kul första säsongen, men blev tråkigt och tröttsamt efterföljande år.

Jag vill även skrota alla dessa okunniga i branschen som är med och pillar i tävlingen. Både framför och bakom kameran. Låt branschens paladiner få bilda en jury som väljer bort de band som inte spelar dansband redan från början istället och banta ner programmet till att vara en motsvarande Melodifestival. Vi behöver inte höra samma band tjata skvalradiohits i nio veckor hela tiden.

Men framförallt vill jag ha mer dansband i riksradion och riks-TV:n än bara en "gladiatorkamp" i slutet av året varje år. Mer om det hade jag tänkt beröra längre fram i bloggen.
  • Läs tidigare inlägg om dansbandskulturens överlevnad här.
  • Lyssna på skivorna från Höstens Melodier på Spotify här, här och här.

Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar