'Cause I'm a Dansbander, yes I am!

OBS!

Ni kan inte längre skicka mail till den mailadress som finns medtagen i slutet av inläggen. Orsaken är att adressen inte längre nyttjas av mig. Detta till följd av att företag och andra inte kan respektera människors egendom utan måste fylla den med ointressant skräp som reklam eller obskyra meddelanden. Någon ny mailadress kommer icke att upprättas.

onsdag 8 december 2010

Sista programmet av Dansbandskampen på lördag, men vad händer sen?

Ja, på lördag är det finalen av årets dansbandskamp och jag frågar mig redan nu vad som händer sen? Nu har ju den tabubelagda musikgenren, som de flesta mer anser vara ett virus för öronen än musik, fått besöka finrummen igen ett tag. Nu återgår vi till vardagen där en av Sveriges största yrkesgrupp inom kulturmarknaden återigen får utstå spott och spe samt att bli sopade under mattan.

Det spekuleras hej vilt i huruvida Dansbandskampen är uppgjord eller inte. Så länge jag kan minnas så har man försökt att utrota "viruset" dansband från media. Politikerna har till och med belagt dansbandskulturen med högre moms än annan kultur och Sveriges Radio lyckades till slut manövrera ut dansbanden från en av sina största topplistor, Svensktoppen.

Det var för mycket dansband i radio, påstod man. Japp! En timme Svensktoppen och två timmar I Afton Dans om lördagen samt en timme Kanske På Svensktoppen om söndagen. Oj vad mycket! Så kunde vi ju inte ha det.
  • "Hur ska vi bli av med skiten? Jo, vi flyttar I Afton Dans till fredagen och kallar det för Kalas i P4. Då fattar ingen att det faktiskt finns dansband med i det programmet så då kan vi sedan skylla på för lite lyssnarsiffror och istället ersätta det med Karlavagnen där radiokåta idioter gör vad som helst för att höras i radio."
Ja, ni får ursäkta mig men efter mina sju år som aktiv i radio med "ringa-in-till-programmet-och-kopplas-ut-i-radion"-program så är jag väldigt allergisk mot just denna form av radioprogram. Karlavagnen är för mig rena kräkmedlet! "Berätta om din första kyss". Jag skiter väl fullständigt i Berit från Östersunds första jävla kyss?!
  • "Men vi har ju kvar Svensktoppen. Hur blir vi av med dansbanden därifrån?"
Det var musikproducenten L-G Alsenius största dilemma på 1990-talet. "Dansbandssörjan" måste bort därifrån! I början av 2000-talet lyckades han. Svensktoppen lämnade Värmland och flyttade till dansbandshatarnas frizon Stockholm.

Kent Finell,
en av dem som kämpade för dansbanden i radio, ersattes av Annika Jankell, som väl betraktades vara vaccinerad mot dansbandsviruset, och dansbanden försvann ett efter ett från listan. Fyra timmar dansband i veckan av sammanlagt 168 timmar blev helt plötsligt noll. Nu är Svensktoppen en ren kopia av Kaj Kindvalls Tracks i P3. Grattis SR!

Men TV då?
  • "Den där förbannade Ragnar Dahlberg och hans dansbandscafé i Norrköping! Han måste bort!"
Mycket riktigt. Ett av SVT:s största dansbandsprogram, Café Norrköping, ersattes av total smörja kallad "Go'Kväll" och dansbanden försvann.

Fast i TV4 ångade det på. Leif "Loket" Olsson tog hela Dansbandssverige med storm. Han satsade på den största musikgenren i landet tillsammans med Gert Eklund och skapade ett av de största spelprogrammen i svensk TV-historia, Bingolotto. Vips blev lokalprofilen i Göteborg "Loket" med hela svenska folket. Alla hatade Bingolotto men ändå var det det största programmet i TV under hela 1990-talet.

Så kunde vi inte ha det. Något måste göras! Dansbanden måste bort! Sakta men säkert manövrerade man ut dansbanden även från Bingolotto, men då uppstod ett nytt problem. Man var tvungen att, även där, hitta en programledare som var vaccinerad mot dansbandsviruset. "Loket" lämnade ju i protest.

Det blev Lasse Kronér, Gunde Svan, Rikard Olsson med flera som vid olika tillfällen vidare fick leda programmet vars tittarsiffror bara rasade. Idrottssverige var beroende av Bingolotto. Idrotten i Sverige tog stor skada av att Bingolotto blev ett marginaliserat program.

Man lyckades döda dansbandskulturen och under nästan hela 2000-talet var det musikaliska TBC-viruset borta ur de rikssända etermedierna när man på TV4 började nå en desperation över att rädda Bingolotto. Dansbanden måste tillbaka!

Det blev rubriker i tidningarna typ "Dansbanden ska rädda Bingolotto." Trots att man lyckats utrota detta hemska virus så började man nu inse att det troligtvis var odödligt. Trots alla försök att bli av med dansbanden så var det fortfarande den starkaste musikkulturen i Sverige. Trots medias nonchalans.

Hur det har gått för Bingolotto sedan vet jag inte eftersom jag slutade se det när "Loket" försvann, men jag vet att det nu är Lotta Engberg, en av de största dansbandssångerskorna i Sverige, som håller i programmet. Dansband är ett säkert kort! Hennes allsångsprogram i TV4 gick väl dessutom om SVT:s Allsång På Skansen?

SVT ville väl vara med och dela succékakan dansband? Det är väl här Dansbandskampen kommer in? Bara namnet måste ju locka till sig en hel del tittare. Alla är ju inte lika kritiska till vad som är dansband eller inte som jag och mina gelikar.

Eftersom jag slutat lyssna på radio efter SR:s dansbandsutrotning så var Thomas Deutgen helt okänd för mig innan den första Dansbandskampen år 2008, men det kändes som att jag hittade mig själv i honom. Dock fick han inte husera fritt utan detta dansbandsorakel skulle flankeras av två stycken dansbandshatare, Magnus Carlsson och Anna Morou som dessutom skulle tala Thomas till rätta (!).

Den sistnämnda försökte ju dessutom till och med utge sig för att vara någon expert inom området trots att hon var helt dansbandsimbecill. Hon myntade uttrycket "dansband all the way", men uttrycket känns föga trovärdigt med tanke på dess källa.

Det märks klart och tydligt en skillnad mellan Dansbandskampen och tidigare dansbandsrelaterade program i TV på 1990-talet. Tidigare program, typ Hänts Meloditävling, Bingolotto, Höstens Melodier och liknande program gjordes av branschen, för branschen och med branschen. Nu är det ju dessutom band som inte ens är dansband som får vara med i ett dansbandsprogram!

Några av er läsare har ju skrivit till mig och frågat ifall jag bara lyssnar på dansband. Nej, jag har en rätt bred musiksmak, men jag är trots det en stolt dansbandsfascist och jag märkte redan efter första programmet av Dansbandskampen år 2008 att det inte var vad jag hade förväntat mig. Det blev inte dansbandskulturens comeback i TV utan snarare en ny möjlighet att öppet håna den. De band som spelade riktig dansbandsmusik klassades som tråkiga medan jurymedlemmarna, undantaget Thomas Deutgen, gick i extas om det banden spelade lät så lite dansband som möjligt.

Ett exempel på juryns dansbandsokunnighet var då Magnus Carlsson från ickedansbandet Barbados anklagade Jenny Saléns för att ha "tagit nacksving" på "hans" låt "Kom Hem". Faktum var att Jenny Saléns för första gången fick denna skitlåt att verkligen låta dansband så att till och med jag kunde lyssna på den.

Från att ha varit förväntansfull inför 2008 års dansbandskamp så utstötte jag istället ett "ah nej!" när jag fick veta att skiten skulle sändas igen år 2009. Där var det dessutom hårdrocksband med i programmet.

Efter att själv aktivt spridit dansbandskulturen i etermedia så vet jag att dansbandspubliken är hård och väldigt kritisk. Jag spelade Elton John med "Nikita" i radion en gång eftersom den spelats in av många dansband. Jag blev nerringd med klagomål. "Detta är inte dansband och ditt program heter faktiskt 'Dansbandsmagasinet'! Skärp dig!"

Det är just i urvalet av band till Dansbandskampen som man märker att programmet inte gjorts av de som kan branschen. Dock har det varit mer av genuina dansband i årets upplaga än tidigare år och det är bra. Trots bristen på dansbandsseriositet så har programmet inneburit ett rejält uppsving för dansbanden och jag har fått stifta ett ord jag aldrig trodde jag skulle få stifta. Ett ord som för mig innebär en positiv utveckling. - Ordet är "brådmogendansband". Unga musiker som spelar dansbandsmusik så som det verkligen ska låta. Exempel på detta är bland andra Zekes, Elisa's och Willez.

För det är just det som är skräcken för en dansbandsfascist; Vem ska ta över när de gamla rävarna nu lägger av då de når de 60? Ska jag behöva låsa in mig på mitt rum med mina gamla kassettband och vinylskivor med Vikingarna, Thorleifs, Ingmar Nordströms, Lasse Stefanz, Sten & Stanley med flera och gömma mig helt från den nya tidens dansbandskultur med popband?

De människor i de yngre generationerna som uttrycker att de gillar dansbandsmusik syftar oftast på Scotts, Date, Bhonus och de andra, enligt mig, ickedansbanden.

Minns att jag träffade en tjej på bussen för ett tag sedan. Hon kunde väl vara runt de 25 och vi kom att prata om att hon gillade dansband. Först tyckte jag det var kul att träffa en så ung tjej med denna något sällsynta musiksmak, men då hon nämnde vilka band hon gillade så avtog min glädje för det var just de popinfluerade banden hon gillade.

Därför tycker jag det är kul att det nu kommer band som ovan nämnda brådmogendansband med flera. Band som inte kör popdansband utan riktig dansband.

Thomas Deutgen är den enda dansbandsfascist som fortfarande får husera i SVT:s Dansbandskampen. Han skall ensam stå upp för den riktiga dansbandskulturen bland alla noviser på SVT. Till 85 % så skulle jag vilja påstå att jag håller med honom i allt han säger. Ibland avviker dock vår gemensamma uppfattning.

Det känns dock mer som att SVT spär på fördomarna om dansbandskulturen än gynnar den samma med sin tävling.

Trots detta så är dansbandskulturen stark och den står säkert i sin mylla. Bara att fler och fler popmusiker nu börjar inse var pengarna finns talar väl sitt tydliga språk? Popindustrin är väldigt ombytlig och det gäller att hela tiden förnya sig för att hänga med. Förnyar man sig sedan för mycket så finns det en risk att man tappar fans.

Christer Sandelin sa i TV4-programmet "Så Mycket Bättre" att han redan vid 19-års ålder ansågs vara för gammal. "Ni är ute nu. Nu är det nya artister som kommer." Han lyckades dock hålla sig kvar, men det är inte alla som gör det. I dansbandskulturen håller man sig kvar. Bara man följer riktlinjerna för vad dansband är.

Hur länge skallar glädjeropen för alla som står i Idol och är lyckliga över att ha fått sin dröm om att bli popstjärnor att gå i uppfyllelse? De som var med ifjol är väl redan bortglömda? Nu kommer det ju nya.

Måns Zelmerlöv och eurodancekungen "E-Type" börjar sikta mot dansbandskulturen och blir dansbandskompositörer. Tidigare var det Niklas Strömstedt, Per Gessle och Staffan Hellstrand som tåtade ihop lite dansbandsdängor.

På 1980-talet och en bit in på 1990-talet så skulle aldrig pop- och rockstjärnor ens kunna tänka sig att befatta sig med dansband. Nu sjunger de duett med dansbanden. Just ovan nämnda Staffan Hellstrand samt Eldkvarn-sångaren Per "Plura" Jonsson är några som har medverkat på dansbandsplattor. Fler värda att nämna är rapgruppen Just D som samarbetade med Thorleifs samt Dr Alban som tog in Kikki Danielsson i studion och totalslaktade Lasse Holms "Papaya Coconut".

I dansbandsvärlden håller man sig nämligen kvar. Om man gör rätt vill säga. Trots allt hat gentemot kulturen hos gemene man så är det en fast och trygg grund att stå på. Gör man bara rätt så lyckas man att hålla sig kvar. Och det väldigt länge.

Jag hade själv gett upp hoppet om dansbandskulturen efter att riksradion och riks-TV:n lyckats utrota dess spridning, men det talar sitt tydliga språk att den fortfarande lever och står lika stark och upprätt som förut trots detta.

Så när ska nu ovan nämnda etermedia ta tillbaka dansbandskulturen i sitt utbud? Och då menar jag inte "sopade under mattan"-programmet P4 Dans om söndagen på sämsta sändningstid eller en och annan dansbandslåt här och där utan riktiga program för branschen, med branschen, åt branschen och dess anhängare.

Det är dags nu att ta sitt ansvar! Vi är större och starkare än ni tror och vi kräver att få vår existens bekräftad i radio och TV igen! Vi vill ha tillbaka våra topplistor, våra meloditävlingar och caféprogram! Vi vill ha tillbaka livesändningarna både i TV och radio från danstillställningarna! SR borde satsa på exempelvis ett program som "Dansbandstoppen"! En topplista med dansband varje lördagsförmiddag eftersom dansbandshatarna fick Svensktoppen!

SR har dessutom redan en lämplig programledarkandidat till programmet anställd i koncernen. Nämligen Gun BergbringSR Malmö. Jag har träffat henne några gånger och jag vet att hon vurmar mycket för dansbandskulturen. Ja det finns säkert fler än henne på de olika lokala SR-stationerna. Då kan ju sändningsort för programmet dessutom alternera.

Men nu är snart Dansbandskampen över för i år och "viruset" blir än en gång utrotat. Till nästa år det blir dansbandskamp, men om det nu blir det så låt proffsen ta över. Jag ställer gärna upp om det behövs och bidrar med min kunskap. Jag är ingen dansbandsprofessor, men jag har 20 års erfarenhet av, och kunskap om PURE dansband att komma med.

Fast jag ser hellre att det blir motsvarande 1980- och 1990-talens form av dansbandsprogram istället för den löjliga kamp som vi nu fått genomlida i tre år. Återinför Fredans eller Lördans igen! Två timmar livesändning i TV med dansband som spelar upp till dans för TV-publiken och låt Thomas Deutgen bli programledare istället för fjollor som inte kan något om dansband! När det sedan är slut så rattar vi över till P4 och lyssnar på I Afton Dans fram till midnatt.

Jag har en bred musiksmak och lyssnar på allt som faller mig i smaken, men jag har lyssnat på dansband så länge jag kan minnas och jag är stolt över det! Mitt hjärta klappar för dansbandskulturen och jag har kämpat för dess överlevnad i många år och den blogg ni nu läser är ännu ett resultat av min kamp!

Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar