'Cause I'm a Dansbander, yes I am!

OBS!

Ni kan inte längre skicka mail till den mailadress som finns medtagen i slutet av inläggen. Orsaken är att adressen inte längre nyttjas av mig. Detta till följd av att företag och andra inte kan respektera människors egendom utan måste fylla den med ointressant skräp som reklam eller obskyra meddelanden. Någon ny mailadress kommer icke att upprättas.

måndag 8 december 2008

Deltävling 7 blev ett rikitigt stolpscott!

Dansbandskulturen är död! Sista kniven i dansbandskulturens rygg sattes i deltävling 7. Jag har beskådat den, skickat mail till min hyresvärd om nya tapeter eftersom de gamla rymde till oväsenet från deltävling 7:s utmanare. Det enda dansbandet i denna deltävlingen blev utröstat redan efter första omgången så nu har jag fått bevisat att Dansbandskampen är ännu ett försök från media att ta död på dansbandskulturen och skall framtidens dansband låta så här så sörjer jag inte kulturens död.

Jag vet egentligen inte vad jag ska skriva. Jag blev så arg och bitter under tävlingens gång att jag nästan kunde gråta. Jag skrev på min MSN: "Thomas Deutgen är fan min nye idol!" och herr Deutgen är nog det enda positiva i den här tävlingen.

Jag har nästan under hela min barndom blivit hånad i skolan för min udda musiksmak och nu blev jag det igen. Jag överväger om jag inte ska bli hip-hopare istället för där vet jag vad jag får. - En obegriplig smörja som jag inte gillar, men det är bättre än att behöva må illa när jag lyssnar på musik som påstås vara dansband. Nä, just nu är jag så upprörd att jag skulle kunna skriva okvädesord rakt ut utan att tänka mig för! Det som gör mig mest upprörd är den satans juryn som inte vet ett skit om dansband och som visar det så in i helvetes tydligt!

I denna tävlingen var väl egentligen Scotts och Larz-Kristerz givna segrare?
  • Zlips: Jag skrev inför deltävlingen att jag var beredd att hålla dörren öppen för det här gänget. Den dörren är nu stängd, kommer att bytas ut till säkerhetsdörr och jag ska installera alla lås som är möjliga för det här var så hemskt att mjölken surnade, blommorna vissnade och hade jag haft en katt så hade den gått och gömt sig. Mina öron bad om nåd!

    Första låten hette "Rehab" och den har jag aldrig hört förr och vill definitivt inte göra det igen. I alla fall inte med Zlips för den var horribel! Hur orginalet låter vet jag inte, men kan det låta värre?

    Dansbandsklassikern var "Vad Har Du Under Blusen Rut?" som är en riktig kultlåt. Jag har länge sökt en nyinspelning av den här låten av antingen Schytts eller Streaplers som gjorde låten på 1970-talet, men jag vill aldrig mer höra detta brölhornet till sångerska i Zlips bröla så igen! Hon sjöng lika illa som bandet spelade och Anna Mourou gjorde sken för sin dansbandska inkompetens när hon bad sångerskan att inte lyssna på Thomas Deutgen. Han var den ende som visste vad han pratade om i sitt juryutlåtande.

    Var det inte Dansbandskampen programmet hette? Det här var ju för fasen hårdrock á la Black-Ingvars. Så jävla uselt och jag är glad att jag inte är under zlipstvång just nu för det här bandet var något av det sämsta jag hört!
  • Jonas Näslund & Jive: Detta var det enda dansbandet ikväll. De var de enda som spelade "dansband all the way, Anna!" Men det begrep Du väl inte? Lika lite som plastpopikonen Carlsson på andra sidan jurybordet.

    Nu har jag dock en bättre version av The Police's "Every Breath You Take" än Jives. Nämligen med Ingvar Fasths från Landskrona som spelar denna låten instrumentalt på en välklingande tenorsaxofon, så jag blev inte så imponerad av låtvalet, men det gör inget för Jive var de enda som lät som ett dansband ska låta. Det var väl därför de åkte ut? Det är ju trots allt en flopptävling det rör sig om.
  • Shake: De här var så jävla dåliga att mjölken surnade åter en gång, vilket de visade i dansbandsklassikern. Det var i den tapeterna också började söka skydd någon annanstans.

    Låten "Mercy" har jag heller aldrig hört förr och det känns inte som att jag har missat något för låter den så här i dansbandsversion, hur låter den då i orginal? Här går mina åsikter med herr Deutgen isär.

    Dansbandsklassikern var Grönwalls "Du Ringde Från Flen" och dansbandsimbecillen Anna Mourou fick gåshud på benen. Det fick jag med, men det var när jag hörde den då 21-åriga Monia Sjöström framföra låten i presentationen. Jag fick nostalgiska rysningar när jag såg denna då sockersöta sångerska åter framföra denna urbra dansbandslåten igen. Fick leta fram albumet "Du Har Det Där" från 1992 som låten ligger på och njuta direkt efter programmet och att Monia är tillbaka i Grönwalls är helt underbart!

    Gåshuden gick dock över när Shake totalt slaktade låten. Då övergick rysningarna i kväljningar och det blev en maginfluensa-liknande känsla under tiden de spelade. Visserligen var även Shakes sångerska söt, men det var nog allt. Att Anna Mourou gillade detta tyder bara på hur lite hon vet om dansband och dansbandsmusik. Likaså Magnus Carlsson.

    Om detta är 2000-talets dansband så sällar jag mig till alla dem som hatar allt vad dansband heter. Då föredrar jag att lyssna på mina gamla skivor med dansband från andra sidan millennieskiftet. Där låter det som dansband ska låta.
  • Scotts: Nu börjar vi falla tillbaka till ruta ett igen. Jag föredrar att lyssna på Roxette när det gäller "It Must Have Been Love" och jag föredrar att lyssna på "Bra Vibrationer" med Kikki Danielsson. Det här var inga bra vibrationer. Snare två rejäla stolpscott. Anna påstod dock att Scotts hade tufft motstånd denna gången. Var fanns det motståndet? Det lyste enormt med sin frånvaro.
  • Larz-Kristerz: "Heja" eller vad låten nu hette har jag heller aldrig hört förr, men att döma av Larz-Kristerz version så är den nog inget att höra heller, men den lät klämkäck och häftig i deras version så den var säkert enormt mycket bättre än orginalet. Jag litar helt och hållet på Thomas Deutgens utlåtande om att orginalet är en obegriplig smörja. Vi har nog samma smak där han och jag.

    "Dag Efter Dag". - Ja, jag håller med Magnus. Allt man gjort är att ha tagit bort saxofonerna i Chips orginalversion och saxofoner brukar i regel göra tråkiga låtar lite roligare så då är tvärtom inget koncept att eftersträva.

Bäst var dock herr Deutgens kommentar till Anna när han sa att hon inte ens har körkort då hon ägnade hela kvällen åt att prata jämförelser med bilar. Utmärkt sagt! Hur kan man uttala sig om bilar när man inte ens får köra dem? Fast hon uttalar sig ju om dansband utan att ha en aning om vad hon pratar om där heller, så... Ja... Min teori är väl bekräftad? "She know nöthing!"

Dock vill jag gärna höra mer av Rolandz! Efternamnet Gustafsson står både för kvalitet och kvantitet. Med förnamnet Robert står det för kvalitet och med förnamnet Björn står det för kvantitet.

Nä, den här tävlingen är nog något av det sämsta jag varit med om och när Anna Mourou säger att CC&Lee var det bästa bandet i tävlingen så är det bevisat att Dansbandskampen är ännu ett försök av media att avliva dansbandskulturen för CC&Lee var inget dansband. Definitivt inte!

Skönt att det bara är två gånger kvar. Jag har ångest inför finalen redan nu!

  • Besök Dansbandskampen på SVT:s hemsida här.


Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.

1 kommentar:

  1. Tråkigt att du inte kan recensera kvällen utan att gå till personangrepp. Själv tyckte jag att kvällens dansbandskamp var jättebra, och att Zlips och Shake gjorde riktigt bra ifrån sig. Men om man inte föredrar utveckling av dansmusiken så förstår jag att det inte föll i smaken

    SvaraRadera