'Cause I'm a Dansbander, yes I am!

OBS!

Ni kan inte längre skicka mail till den mailadress som finns medtagen i slutet av inläggen. Orsaken är att adressen inte längre nyttjas av mig. Detta till följd av att företag och andra inte kan respektera människors egendom utan måste fylla den med ointressant skräp som reklam eller obskyra meddelanden. Någon ny mailadress kommer icke att upprättas.

tisdag 23 december 2008

Besviken men ändå nöjd

Sveriges bästa dansband skulle koras, men det röstades ut redan vid första omgången. Så det blev som jag sa: Svenska folket vet inte mycket om dansband, vilket bevisades när Bengt Hennings röstades ut och CC & Lee fick vara kvar. Så den här tävlingen ska man nog inte ta på så stort allvar. Åtminstone inte om man specialiserat sig på dansband sedan tidigt 1980-tal.

Men jag är ändå nöjd över att Larz-Kristerz tog hem priset före Scotts. Även om Scotts har svängt enormt i min uppfattning så tycker jag att de har långt kvar innan jag vill kalla dem för dansband. Larz-Kristerz, däremot, har tagit oss tillbaka till dansbandens vagga. - 1970-talet och det är kul att höra stuffmusik igen och låten "Carina" var som klippt och skuren åt Larz-Kristerz. Efter Bengt Hennings är Larz Kristerz det absolut bästa bandet i tävlingen och jag tror vi kommer få höra mycket av dem i framtiden.

Hade det inte varit för att tävlingen hette "Dansbandskampen" så hade jag nog känt annorlunda avseende tävlingens slut. När jag vill höra dansband så vill jag inte höra rock. Jag syftar på CC & Lee igen.

Känns som om de är mitt värsta hatobjekt men så är inte fallet. Jag vidhåller fortfarande att jag gillar dem mycket som showband, men de är inget dansband och att de gick vidare kan jag bara teorisera om. De blev framröstade av människor som inte tycker om dansband, men som ändå tittade på tävlingen.

Jag håller med Magnus Carlsson att CC & Lee är "outstanding" och jäkligt duktiga musikaliskt, men de är fortfarande inget dansband, vilket bevisades ännu mer i den nyskrivne låten "Himlen Kan Vänta". Dock tycker jag att de borde sparat den och istället uppträda med den i Melodifestivalen 2009, men de ska väl inte vara med där?

Sedan skrattade jag när Anna Mourou i slutet avslöjade att hon var okunnig avseende dansband och det kan jag lätt skriva under på, men hur kan en som inte vet någonting om dansband ändå uttala saker som "det här är dansband 2008" och "detta är dansband all the way, baby"? Hon var ju okunnig om dansband, sa hon ju. Ja, jag märkte av hennes okunnighet redan i första programmet.

Sedan förstår jag inte vad som är så speciellt med Shake. Deras framträdande var bara allmänt "trôôôôôkit" (ibland är västgötska en riktigt bra dialekt att uttrycka känslor på) och intetsägande! Visserligen ska jag vara snäll mot dem då de valde att inte slakta "Du Ringde Från Flen" en gång till, men jag förstår inte Anna Mourous exaltering vad gäller dem. Men så visste hon ju inte mycket om dansband heller. Tack för erkännandet, Anna!

Blev Anna dittvingad av Arbetsförmedlingen eller? Ibland brukar de ju tvinga ut folk till arbeten de inte är kompetenta till. Det måste ha varit så i det här fallet. Ungefär som när jag hamnade i styrelsen för Borås Djurpark. Fast i det fallet så var jag visserligen politiskt tillsatt och inte dittvingad av Arbetsfömedlingen.

Tönt kallade hon mig också. Hon sa ju att dansbandskulturen var småtöntig. Då måste hon anse att vi som lyssnar på dansband också är töntar? Ja, mycket har jag kallats i mitt liv, men aldrig tönt. Det var första gången.

Fast enligt den här tävlingen så lyssnar vi inte på dansband, för det var inte många dansband som lyckades ta sig vidare till finalen. Att det inte är dansband bekräftades även av den skiva som gavs ut som heter just "Dansbandskampen 2008 - Det Officiella Samlingsalbumet" med låtarna i sin helhet.

Vad fick jag det till? Elva låtar av 34 som var dansband och Susann Nordströms med "I Want To Break Free" var naturligtvis inte med. Varför är jag inte förvånad? jag skrev ju att jag ville höra hela låten redan då de uppträdde med den i TV-tävlingen. Det var viktigare att få med rockbandet CC & Lee gånger två på skivan istället.

Dock har skivan fått mig att ändra uppfattning avseende "Små Små Ord". Nu föredrar jag faktiskt Mickeys version framför Berth Idoffs orginal, för den är jäkligt bra. Faktiskt bättre än orginalet.

Date tillhör ju inte direkt mina favoriter, vilket framkommer tidigare i bloggen, men de gör en väldigt bra tolkning av "Hallå Västindien" som framfördes av både Vikingarna och Curt Haagers i orginal. Med en annan sångare med mer pondus hade det blivit riktigt bra.

Sedan finns Jenny Saléns med "Kom Hem" på skivan. Den är SÅÅÅÅ BRAAAAAA!!!! för att citera Anna Mourou. Den är ju, som jag tidigare skrivit, mycket, mycket bättre än orginalet och äntligen har den här låten fått rättvisa. Nu låter den som en dansbandslåt ska göra. Det blir Jenny Saléns med "Kom Hem" i framtiden! Det har visserligen aldrig varit Barbados, men det har varit Kandis (då med titeln "Kom Hjem") några gånger faktiskt. Fast Jenny Saléns version är bäst!

Sedan går både Bengt Hennings med "I Was Made For Lovin' You" och Larz-Kristerz med "Purple Rain" för högtryck här. Saknar dock "Säg Inte Nej, Säg Kanske Kanske" med Bengt Hennings och "Sweet Child O' Mine" med Larz-Kristerz. De tog man inte med. Istället tog man med "De Sista Ljuva Åren" och "Yester Me, Yester You, Yesterday".

Nu skulle jag nästan kunna sätta min årsinkomst för 2007 på att vi lär få se Scotts som de svenska representanterna i "Eurovision Song Contest 2009". Det känns nästan så. Vad tror ni?

Nu är då tävlingen äntligen över och det ska komma en ny nästa år. Hoppas då att den kommer åter i en annan skepnad med fler riktiga dansband, en ny jury, ett nytt tävlingsförfarande, men framförallt utan rock- och popband. Helst även med de olika momenten jag skrev om tidigare. Ett för Sveriges bästa mogenband och ett för Sveriges bästa modernband.

Tack för ert visade intresse av att läsa min blogg om Dansbandskampen 2008 under den här tävlingen. Nu kommer jag att fortsätta att enbart skriva på min ordinarie blogg igen. Den hittar ni här.

  • Läs mer om och köp albumet Dansbandskampen 2008 - Den Officiella Samlingen på Ginzas hemsida här.
  • Besök Dansbandskampen på SVT:s hemsida här.


Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.

lördag 20 december 2008

Äntligen är det över! - Eller "Heja Bengt Hennings!"

Efter åtta dryga veckor är det äntligen snart slut! Nu låter jag som värsta dansbandshataren som plågat mig igenom de här veckorna med stor vånda. Nästan rätt. Jag är en dansbandsälskare som plågat mig igenom de här veckorna med stor vånda och jag är glad att det är över efter ikväll! Visserligen kommer jag att sakna Thomas Deutgen och Peter Settman något enormt för de har gjort väldigt bra insatser i den här tävlingen.

När jag skriver detta så rullar Lasse Stefanz album "Vart Tog Tiden Vägen" fram i högtalarna. En samling med både bra och dåliga Lasse Stefanz. Här återfinns alla de gamla klassikerna från Lasse Stefanz tid på Frituna från 1988 och framåt till 1998. Här återfinns även alla de sämre låtarna från 2000-talet då Lasse Stefanz koncentrerade sig mer åt att spela countryinfluerad rock eller rockinfluerad country.

På Facebook har jag gått med i gruppen "Vi Som Tror Att BENGT HENNINGS tar FINALplatsen!" och även skrivit ett inlägg i gruppens gästbok:
  • Bengt Hennings är självklart det bästa bandet i tävlingen! Vinner de inte alltihop så vet inte svenska folket vad dansband är!

Behöver jag egentligen säga mer? Jag står till vad jag har sagt och av de dansband som fanns att välja på så valde Magnus Carlsson istället ett rockband. Det är vad han definierar som dansband.

Jag upprepar det jag tidigare hävdat: CC & Lee är jäkligt bra som band och jag hoppas verkligen att de kommer att gå långt karriärmässigt, men de är inget dansband och deras medverkan i tävlingen är malplacerad. Dock är jag enormt förvånad över att inte Christer Björkman rekryterat dem till Melodifestivalen 2009.

Anna Mourou valde att ge Shake en chans till. Det är väl rätt okej för det är bättre att ett mindre bra band som detta tar jumboplatsen för då bryr man sig liksom inte. De andra banden är för bra för att hamna sist liksom.

  • Bengt Hennings
  • Susann Nordströms
  • Mickeys
  • Sandins
  • Nova
  • Martinez
  • Jannez
  • Jonas Näslund & Jive
  • Jenny Saléns
  • Wahlströms

Om ni undrar vad detta var för lista, så är det listan med band i tävlingen som låter som dansband ska göra. Hur många av dessa är i final? Va? Ett?! Bör vi ta tävlingen på allvar då? Svar: Nej!

Ja, ja. Okej. Två band är i final. Glömde faktiskt Larz-Kristerz. De har säkert ett ess i rockärmen även inför ikväll och då får jag väl äta upp vad jag skriver om jag inte skriver rätt redan nu? Även Scotts har överraskat rejält så jag håller dörren öppen även för dem.

Vad hoppas jag då få höra ikväll?

  • Bengt Hennings: "Säg Inte Nej, Säg Kanske Kanske". Deras arr av den här låten var enormt mycket bättre än Sven-Ingvars orginal. Var även inne på "I Was Made For Lovin' You", men jag vill nog hellre höra Sven-Ingvars gamla dänga.
  • Scotts: Här är jag också kluven. Scotts gjorde jäkligt bra tolkningar av många låtar, men det får nog bli "Fröken Fräken" som de gjorde bättre än orginalet. Jäkligt mycket bättre!
  • CC & Lee: Jag vet inte. Jag gillar dem, men inte som dansband så helst vill jag inte höra någonting här, men väldigt gärna någon annanstans.
  • Larz-Kristerz: Enkelt! "Purple Rain". Utan tvekan! Kanske även "Sweet Child O' Mine" för de gjorde den bättre och gladare än orginalet. Inget ont om Guns 'N' Roses som är ett jäkligt bra hårdrocksband, men just den här låten är lite väl för suicidal i orginal för att falla mig i smaken. Då var Larz-Kristerz version bättre. "I Love Europe" hade inte varit dumt att få höra igen heller, men då hade jag nog föredragit Christer Sjögren som gästsångare.
  • Jannez: Här vet jag inte. Visserligen tycker jag om Jannez, men det fanns väl mycket bättre band att välja på än dem? Glömde för övrigt dem i listan över dansband som är dansband. Sorry guys! Dock vet jag inte om jag vill höra några av de låtarna ni framförde en gång till. Möjligen då "I Want It That Way".
  • Shake: Helst ingenting. Totalslakten av "Du Ringde Från Flen" var rena tortyren och jag vill aldrig mer bli påmind om dess existens. Jag vet inte om det var Shake som band som jag upplevde som dåligt. Det var nog snarare sättet de behandlade den här i orginal fina låten på som gjorde att jag fick en sådan avsmak. Ta då den andra låten ni gjorde istället. Den som jag inte ens vet vilken det var.

Låtar jag gärna hört igen, men inte får:

Susann Nordströms med "I Want To Break Free" och Jenny Saléns med "Kom Hem". De var ju så nära en själslig orgasm man kan komma!

Sedan ett litet citat från Mats Bergmans i en intervju och där de får frågan om de själva ville vara med i tävlingen. Intervjun återfinns på Dansbandskampens hemsida:

  • - Nej, eftersom vi lever på musiken så kändes det aldrig aktuellt. I "sämsta" fall så går man vidare i flera program vilket skulle innebära avbokade gig och förlorad inkomst. Om upplägget hade varit annorlunda, till exempel att man tävlar i ett program och sedan går direkt till final skulle läget vara annorlunda, svarar kapellmästare Magnus Nyman.

Jag gillade det svaret! De behöver inte vara med i tävlingen. De klarar sig bra ändå och tävlingen är tydligen bara till besvär för dem som inte behöver den för att slå igenom och göra sig ett namn offentligt.

Så nu håller jag tummarna för BENGT HENNINGS! Jag har tyckt om och har haft dansband som min religion sedan tidigt 1980-tal och jag vet när jag hör något som verkligen låter dansband och det gör Bengt Hennings! Vinner inte dem så gör inte titeln "Sveriges Bästa Dansband 2008" skäl för namnet!

  • Besök Dansbandskampen på SVT:s hemsida här.


Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.

söndag 14 december 2008

Min religion är hånad!

Anna Mourou: Med all respekt för Dig som person och yrkeskvinna avseende det arbete Du utför utanför juryn i Dansbandskampen så vill jag kungöra att jag skulle vilja sparka Dig enormt hårt i arslet ut ur jurybåset och ut ur Dansbandskampen för Dina antidansbandsåsikter är ett rent hån gentemot den religion jag ikväll upptäckt att jag tillber då jag behöver spirituell vägledning. Jag pratar om dansbandsmusiken och Dina åsikter och utlåtanden är så upprörande. Du vet inte ett skit om dansband och ändå tjôtar Du på som värsta experten och så är allt Du säger rena hånet.

Jag vill verkligen aldrig mer se Dig i samband med dansband någon gång i resten av mitt liv! Kan Du göra mig den tjänsten och hålla Dig så långt ifrån dansband och dansbandsmusik som någonsin är möjligt när den här tävlingen är över?

Du sa för ett tag sedan att Du blev mobbad i skolan och att den mobbingen gjorde sig påmind då Du fick så elak kritik för Ditt arbete i juryn.

Nu är jag inte så blödig att jag tar åt mig av andras attacker gentemot mig, men jag skulle kunna dra en parallell för jag har i hela mitt liv blivit hånad för min musiksmak. Det har varit uttalanden som "brus", "är det fel på stereon för den låter så konstigt?", "hur fan kan du lyssna på sådan skitmusik?" med mera. Jag har till och med blivit ombedd att söka professionell hjälp för min konstiga musiksmak och en tjej sade upp bekantskapen med mig då hon fick reda på min musiksmak.

Ja, listan över negativ kritik gentemot dansband skulle kunna göras lång. Jag har nog hört det mesta. Även på diverse sidor på Internet så figurerar det negativ kritik om dansband.

Nu har jag visserligen bred musiksmak, men dansbanden har alltid legat mig varmast om hjärtat och ikväll har jag upptäckt varför. - Det är min religion. Nu blir den åter igen hånad. Denna gång i TV av någon som inte vet någonting om dansband i en dansbandstävling.

Var och en har rätt till sin åsikt och vill inte frånta någon rätten att uttrycka den, men det är bättre att höra från folk att de inte vill befatta sig med dansbandsmusiken än att se en tävling för dansband där juryn gör allt för att kritisera och håna den samma genom att hylla band som inte ens kommer i närheten av dansbandsmusik till skyarna.

Gillar Du inte mogendansband, Anna Mourou, så ska Du nog inte sitta i juryn för Dansbandskampen. Då ser jag Dig nog hellre i Idol (som jag visserligen aldrig ser) eller något liknande program för Du är säkert väldigt kompetent till att ta fram artister i rampljuset och vet säkert vad Du pratar om då det gäller oerfarna artister som vill ha hjälp på traven och göra sig en musikalisk karriär. Dock är Du totalt inkompetent vad gäller dansband och det Du säger i programmet i Dina utlåtanden är att likna med all den kritik jag jämt hört om min religion. Jag kan utläsa den mellan raderna.

Thomas Deutgen: Du är min idol! Om mogendansbanden är min religion så är Du min profet! Vem som är min Gud vet jag dock inte. Har inte funnit Honom än.

Dags att gräva i vad som vi fick höra i sista deltävlingen:
  • Scotts: Från att ha varit mitt hatobjekt nummer ett i den här tävlingen så har det här bandet fått mig att svänga i min uppfattning och nu knackar de nästan på dörren för att bli en av mina idoler. Dock var kvällens prestationer rätt tafatta.

    Whams "Last Christmas" är bättre i orginal. Det fanns ingen direkt dansbandsprofilering av den här låten. Vi föll tillbaka lite till ruta ett ikväll.

    Jag är mest tacksam över att ni inte saboterade Bert Månsons "Sista Dansen" ikväll. Det var inte ett rättvist låtval åt er. Ni gjorde dock en väldigt bra och orginaltrogen tolkning av låten. Dock fattades saxofonen i den lilla instrumentala slingan. En gitarr kan aldrig ersätta en saxofon. Det är lite som... som... som att ersätta grillkrydda med salt. Usch, vilken dålig liknelse, men jag hoppas att ni fattar.
  • Kindbergs: Glömde nämna "Donna Bella Donna" när jag skrev om Kindbergs i mitt blogginlägg inför kvällens tävling. Dock är den låten bättre med Kandis.

    Jag har lite svårt för country i svenska dansband. Därför har jag slutat att köpa Lasse Stefanz skivor bland annat. - Ett band jag tyckt väldigt mycket om på 1980- och 1990-talet, men jag gillade Kindbergs version av Bruce Springsteens "Dancing In The Dark". Orginalet är bra, men det här var bättre.
  • Jenny Saléns: Fast jag trodde faktiskt att det här bandet inte skulle gå vidare eftersom de inte gjorde en tillräckligt bra tolkning av "The Best". Jag gillade det traditionella dansbandsgunget, men jag föredrar att höra låten med Tina Turner. Blev dock väldigt nyfiken på att höra den med Bonnie Tyler.

    Jag är dock (fan vad jag använder ordet "dock") glad att de fick gå vidare för äntligen blev det musik av "Kom Hem"! Det är precis så här det ska gå till! Mogendansbandstolkning av en moderndansbandslåt. Från usel till superb.

    "Kom Hem" är ju så usel i Barbados version! En fjollpoplåt som nu fått riktig dansbandspondus och som blev jävligt bra! Ge ut på skiva! Snälla Jenny Saléns! Vill höra den här versionen om och om och om och om... igen! Er version är så fantastiskt underbar att jag nästan upplever samma orgasmiska känsla som när jag hörde Susann Nordströms med "I Want To Break Free"! Som "professor Deutgen" sa: Det här är mycket bättre än orginalet!

    Kom att tänka på en episod från när jag sände radio för en nio år sedan. Jag körde ner min privata mikrofon i morsans toalett, drog i ploppen och spelade in ljudet från toaletten då den spolade på ett kassettband. Jag använde sedan den ljudeffekten i radion för att illustrera att jag tyckte något var dåligt.

    En gång spelade jag några takter av "Till Mitt Eget Blue Hawaii" med Black-Ingvars, lade på toalettspolningen och drog sedan på låten så som den ska låta. - Med Vikingarna.

    Jag skulle vilja göra samma sak nu. Spela några takter av Barbados fjolliga version av "Kom Hem", "spola ner den i toaletten" och lägga på Jenny Saléns version. Än en gång: Ge ut på skiva Jenny Saléns!
  • Wahlströms: Daniel Wahlström har en enormt bra röst. "Blå, Blå Ögon", "Utan Att Säga Farväl", "Vi Gör Det Igen" med mera. Några av låtarna som Wahlströms spelat in och bandet är ett av mina favoritband.

    Dock imponerade inte bandet på mig i sin tolkning av "Back For Good". Den var lika tråkig som orginalet och jag håller nog med "professor Deutgen": Var det här det roligaste ni kunde göra? Dansbandspondustolkning av fjollballaden efterlyses.

    Att Wahlströms sedan fick urtrista "Ljus Och Värme" av Åge Aleksandersen som dansbandsklassiker gjorde inte bandet några större tjänster hos mig heller. Har fått stå ut med den låten sedan år 1986 då Vikingarna gjorde den på Kramgoa Låtar 14. Min farmor var stormförtjust i låten och jag led för jag tyckte den var så tråkig redan då.
  • Larz-Kristerz: YII-HAA!!! NI ÄR TILLBAKA! Vilket tryck det blev i "Sweet Child O' Mine"! Det var full sula på stereon och hopp av extas i soffan som gällde igen! 34'560 gånger bättre än orginalet som mer är att likna med smärtskrik av en urinrörspenetrering i en penis utan bedövning. Dock uppmanar jag er: SKAFFA NÅGRA SAXOFONER TILL BANDET!! De hade gjort sig perfekt i den här låten.

    Dessvärre är inte dansbandsklassikern riktigt Larz-Kristerz grej. Det är bara "I Love Europe" som Larz-Kristerz gjorde bättre än orginalet och deraz (skrev så med flit) version av "Något Som Kan Hända" gjorde inte ett så stort intryck på mig. Undrar dock om orginalet är svenskt. Tror jag hört den här låten på engelska.

    Det som skulle kunna piffa upp den här låten är en instrumental version av den. Kanske något för Bengt Hennings? Leadmelodin på altsaxofon och två tenorsaxofoner som backar upp i refrängerna. Någon som vill anta utmaningen?

Jag vet inte om jag ska ha några synpunkter på att Scotts och Larz-Kristerz åter igen gick vidare och denna gången gick till finalen. Jag ser inte tävlingen som seriös längre. Detta har framkommit tidigare. Jag vill bara att det ska ta slut och att alla som inte förstår sig på dansband lämnar oss ifred igen efter den här tävlingen.

Kul i alla fall att "professor Deutgen" ger Bengt Hennings en andra chans. Han vet vad han pratar om, han kan dansband, vilket de andra två, i sammanhanget, imbecillerna inte har en aning om, vilket de bevisar än en gång i sitt urval av artister. Så om tävlingen ska återkomma så byt ut Anna och Magnus i juryn och gör om hela konceptet!

CC&Lee är inte dansband 2008, Anna. Det är inte dansband över huvudtaget! Mina åsikter om bandet har framkommit tidigare. Att Magnus Carlsson valde ut detta bandet bevisar bara att han vill ta död på dansbandskulturen. Ivrigt påhejad av Anna Mourou.

Själv var jag kluven i momentet där tittarna får välja ut ett band. Jag var kluven mellan Susann Nordströms och Mickeys. Vill jag ha ännu en orgasmisk upplevelse av en poplåt i dansbandsversion levererad av Susann Nordströms eller vill jag höra Mickeys härliga discoinfluerade dansbandsmusik med spralliga Mia Sandström i spetsen? Jag valde faktiskt Mickeys.

Men men... Jag har ju bara sysslat med dansband i hela mitt liv så vad vet jag? Har ju uppenbart ingen aning om vad jag pratar om. Tur att jag har novisen Anna Mourou som kan vägleda mig med sin okunskap i min religion. Hon har, genom sitt agerande i den här tävlingen, inkompetensförklarat mig inom det område som jag kan bäst. Borde nästan stämma henne för det!

Nä då, ingen fara. Skiter i vilket. Blir bara så irriterad när folk ska lägga sig i sånt de inte har en aning om.

För övrigt vill jag tacka den uppmärksamme bloggläsare som tipsade mig om SLBA - Statens Ljud- och Bildarkiv. Där kan man kan finna information om all utgiven musik i Sverige och naturligtvis stämmer det att "Ännu Blommar Kärleken" kom ut 1998 och inte 1995 som jag skrev.

  • Besök Dansbandskampen på SVT:s hemsida här.
  • Besök Statens Ljud- och Bildarkivs hemsida här.


Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.

lördag 13 december 2008

Upplösningen närmar sig - sista deltävlingen ikväll

Så börjar vi då närma oss slutet på denna segdragna, monotona och allmänt floppaktiga tävling och vi ger oss in i sista deltävlingen ikväll. Nästa vecka blir det final och Anna Mourou har redan avslöjat att hon tänker ta in CC&Lee igen till finalen. Hon påstår att de var bäst, vilket bevisar hur lite hon vet om dansband. Om hon ens vet något om dansband över huvudtaget.

Ikväll är det följande band som står på tur:
  • Kindbergs: Det här bandet blandar mogen dansbandsmusik med lite modernare. De har bland annat gjort en version av Grönwalls "Du Är Det Vackraste Jag Vet" i ett, nästan, bättre arrangemang än Grönwalls själv. Har letat febrilt efter den versionen, men inte lyckats hitta den. Är inte helt säker, men jag tror att de var först med "Ännu Blommar Kärleken" som Lasse-Stefanz spelade in 1995. Spännande att se vad de kommer prestera i kvällens tävling.
  • Jenny Saléns: Det här bandet har smak! De har Ingmar Nordströms som musikaliska förebilder, vilket säger allt. Har man dem som förebilder, då vet man vad man pratar om. Till skillnad från Anna och Magnus i juryn. Ingmar Nordströms är nog det bästa som hänt Dansbandssverige någonsin, så jag behöver nog inte säga mer? Dock är jag rädd för att de inte lär räcka ända fram, tyvärr.
  • Wahlströms: Ja, jag har ju inte direkt gjort mig känd som vän av "modernband", men här är ett undantag. Wahlstyröms tillhör mina favoriter inför kvällen och är det några som kan ge Scotts en match så är det nog Wahlströms. Man kan ju alltid hoppas.
  • Scotts och Larz-Kristerz behöver jag väl inte skriva något mer om? Bara att jag tycker att Scotts har gått om Larz-Kristerz rejält och jag hoppas faktiskt att Larz-Kristerz gör sin sista spelning i Dansbandskampen ikväll.

Vem hoppas jag på ikväll då?
Enkelt att svara på. Jenny Saléns och Wahlströms. Även Kindbergs är jag beredd att ge en chans för det bandet kan överraska.

Annars funderar jag på om man inte borde dela upp tävlingen i två kategorier inför kommande satsning. Sveriges Bästa Mogna Dansband och Sveriges Bästa Moderna Dansband. Tycker det är lite orättvist att det bara finns en tävling eftersom de moderna banden faktiskt är en genre för sig och lätt kan slå ut ett mogenband i finalen. Själv har jag, under de här veckorna, lärt mig att jag är ett mogendansbandsfreak. Att bara titulera det dansband håller uppenbart inte längre med allt slammer som gjort sitt intåg i dansbandsvärlden.

  • Besök Dansbandskampen på SVT:s hemsida här.


Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.

måndag 8 december 2008

Deltävling 7 blev ett rikitigt stolpscott!

Dansbandskulturen är död! Sista kniven i dansbandskulturens rygg sattes i deltävling 7. Jag har beskådat den, skickat mail till min hyresvärd om nya tapeter eftersom de gamla rymde till oväsenet från deltävling 7:s utmanare. Det enda dansbandet i denna deltävlingen blev utröstat redan efter första omgången så nu har jag fått bevisat att Dansbandskampen är ännu ett försök från media att ta död på dansbandskulturen och skall framtidens dansband låta så här så sörjer jag inte kulturens död.

Jag vet egentligen inte vad jag ska skriva. Jag blev så arg och bitter under tävlingens gång att jag nästan kunde gråta. Jag skrev på min MSN: "Thomas Deutgen är fan min nye idol!" och herr Deutgen är nog det enda positiva i den här tävlingen.

Jag har nästan under hela min barndom blivit hånad i skolan för min udda musiksmak och nu blev jag det igen. Jag överväger om jag inte ska bli hip-hopare istället för där vet jag vad jag får. - En obegriplig smörja som jag inte gillar, men det är bättre än att behöva må illa när jag lyssnar på musik som påstås vara dansband. Nä, just nu är jag så upprörd att jag skulle kunna skriva okvädesord rakt ut utan att tänka mig för! Det som gör mig mest upprörd är den satans juryn som inte vet ett skit om dansband och som visar det så in i helvetes tydligt!

I denna tävlingen var väl egentligen Scotts och Larz-Kristerz givna segrare?
  • Zlips: Jag skrev inför deltävlingen att jag var beredd att hålla dörren öppen för det här gänget. Den dörren är nu stängd, kommer att bytas ut till säkerhetsdörr och jag ska installera alla lås som är möjliga för det här var så hemskt att mjölken surnade, blommorna vissnade och hade jag haft en katt så hade den gått och gömt sig. Mina öron bad om nåd!

    Första låten hette "Rehab" och den har jag aldrig hört förr och vill definitivt inte göra det igen. I alla fall inte med Zlips för den var horribel! Hur orginalet låter vet jag inte, men kan det låta värre?

    Dansbandsklassikern var "Vad Har Du Under Blusen Rut?" som är en riktig kultlåt. Jag har länge sökt en nyinspelning av den här låten av antingen Schytts eller Streaplers som gjorde låten på 1970-talet, men jag vill aldrig mer höra detta brölhornet till sångerska i Zlips bröla så igen! Hon sjöng lika illa som bandet spelade och Anna Mourou gjorde sken för sin dansbandska inkompetens när hon bad sångerskan att inte lyssna på Thomas Deutgen. Han var den ende som visste vad han pratade om i sitt juryutlåtande.

    Var det inte Dansbandskampen programmet hette? Det här var ju för fasen hårdrock á la Black-Ingvars. Så jävla uselt och jag är glad att jag inte är under zlipstvång just nu för det här bandet var något av det sämsta jag hört!
  • Jonas Näslund & Jive: Detta var det enda dansbandet ikväll. De var de enda som spelade "dansband all the way, Anna!" Men det begrep Du väl inte? Lika lite som plastpopikonen Carlsson på andra sidan jurybordet.

    Nu har jag dock en bättre version av The Police's "Every Breath You Take" än Jives. Nämligen med Ingvar Fasths från Landskrona som spelar denna låten instrumentalt på en välklingande tenorsaxofon, så jag blev inte så imponerad av låtvalet, men det gör inget för Jive var de enda som lät som ett dansband ska låta. Det var väl därför de åkte ut? Det är ju trots allt en flopptävling det rör sig om.
  • Shake: De här var så jävla dåliga att mjölken surnade åter en gång, vilket de visade i dansbandsklassikern. Det var i den tapeterna också började söka skydd någon annanstans.

    Låten "Mercy" har jag heller aldrig hört förr och det känns inte som att jag har missat något för låter den så här i dansbandsversion, hur låter den då i orginal? Här går mina åsikter med herr Deutgen isär.

    Dansbandsklassikern var Grönwalls "Du Ringde Från Flen" och dansbandsimbecillen Anna Mourou fick gåshud på benen. Det fick jag med, men det var när jag hörde den då 21-åriga Monia Sjöström framföra låten i presentationen. Jag fick nostalgiska rysningar när jag såg denna då sockersöta sångerska åter framföra denna urbra dansbandslåten igen. Fick leta fram albumet "Du Har Det Där" från 1992 som låten ligger på och njuta direkt efter programmet och att Monia är tillbaka i Grönwalls är helt underbart!

    Gåshuden gick dock över när Shake totalt slaktade låten. Då övergick rysningarna i kväljningar och det blev en maginfluensa-liknande känsla under tiden de spelade. Visserligen var även Shakes sångerska söt, men det var nog allt. Att Anna Mourou gillade detta tyder bara på hur lite hon vet om dansband och dansbandsmusik. Likaså Magnus Carlsson.

    Om detta är 2000-talets dansband så sällar jag mig till alla dem som hatar allt vad dansband heter. Då föredrar jag att lyssna på mina gamla skivor med dansband från andra sidan millennieskiftet. Där låter det som dansband ska låta.
  • Scotts: Nu börjar vi falla tillbaka till ruta ett igen. Jag föredrar att lyssna på Roxette när det gäller "It Must Have Been Love" och jag föredrar att lyssna på "Bra Vibrationer" med Kikki Danielsson. Det här var inga bra vibrationer. Snare två rejäla stolpscott. Anna påstod dock att Scotts hade tufft motstånd denna gången. Var fanns det motståndet? Det lyste enormt med sin frånvaro.
  • Larz-Kristerz: "Heja" eller vad låten nu hette har jag heller aldrig hört förr, men att döma av Larz-Kristerz version så är den nog inget att höra heller, men den lät klämkäck och häftig i deras version så den var säkert enormt mycket bättre än orginalet. Jag litar helt och hållet på Thomas Deutgens utlåtande om att orginalet är en obegriplig smörja. Vi har nog samma smak där han och jag.

    "Dag Efter Dag". - Ja, jag håller med Magnus. Allt man gjort är att ha tagit bort saxofonerna i Chips orginalversion och saxofoner brukar i regel göra tråkiga låtar lite roligare så då är tvärtom inget koncept att eftersträva.

Bäst var dock herr Deutgens kommentar till Anna när han sa att hon inte ens har körkort då hon ägnade hela kvällen åt att prata jämförelser med bilar. Utmärkt sagt! Hur kan man uttala sig om bilar när man inte ens får köra dem? Fast hon uttalar sig ju om dansband utan att ha en aning om vad hon pratar om där heller, så... Ja... Min teori är väl bekräftad? "She know nöthing!"

Dock vill jag gärna höra mer av Rolandz! Efternamnet Gustafsson står både för kvalitet och kvantitet. Med förnamnet Robert står det för kvalitet och med förnamnet Björn står det för kvantitet.

Nä, den här tävlingen är nog något av det sämsta jag varit med om och när Anna Mourou säger att CC&Lee var det bästa bandet i tävlingen så är det bevisat att Dansbandskampen är ännu ett försök av media att avliva dansbandskulturen för CC&Lee var inget dansband. Definitivt inte!

Skönt att det bara är två gånger kvar. Jag har ångest inför finalen redan nu!

  • Besök Dansbandskampen på SVT:s hemsida här.


Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.

lördag 6 december 2008

Efter en välbehövlig paus är det dags igen

Hur glad för dansbandsmusik jag än är så tycker jag SVT:s Dansbandskampen börjar bli väldigt segdragen nu. Det är för många veckor i samma form. Om programmet ska återkomma så hoppas jag det inte läggs ut på nio veckor samt att själva upplägget blir ett annat. Förslaget är att man gör på samma sätt som Melodifestivalen. Att två band går vidare från varje program och möts i en final. Då slipper vi att höra samma band vecka ut och vecka in.

Ikväll är det dags för:
  • Jonas Näslund & Jive: Ja, detta blir nog mitt favoritband för ikväll. Jonas Näslund har tidigare varit med i Mats Bergmans så här vet jag vad jag får. Säkert ännu ett band som juryn lär såga, för de spelar dansband som dansband ska låta.
  • Zlips: Det här jämtländska bandet har funnits sedan 1986, men har aldrig gjort något intryck på mig. Får se om detta ändras efter kvällens tävling.
  • Shake: Ett fem år gammalt band som jag inte haft en aning om existerade förrän nu och efter provlyssningen på hemsidan så har jag inte gått miste om något jag inte kan leva utan. Det här är INTE ett dansband! Inte enligt det material de lagt ut på hemsidan i alla fall. Antar att juryn kommer berömma dem som bara den.

Ja, och så har vi ju Scotts och Larz-Kristerz i sedvanlig ordning. Det här tävlingskonceptet behöver verkligen göras om om det ska återkomma.

Vem hoppas jag på ikväll då?
Jonas Näslund & Jive kan jag nog säga redan nu, men sedan lämnar jag dörren öppen för Zlips. Kan hända de överraskar ikväll. Fast det blir väl Larz-Kristerz och Scotts ikväll igen?

  • Besök Dansbandskampen på SVT:s hemsida här.


Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.