'Cause I'm a Dansbander, yes I am!

OBS!

Ni kan inte längre skicka mail till den mailadress som finns medtagen i slutet av inläggen. Orsaken är att adressen inte längre nyttjas av mig. Detta till följd av att företag och andra inte kan respektera människors egendom utan måste fylla den med ointressant skräp som reklam eller obskyra meddelanden. Någon ny mailadress kommer icke att upprättas.

söndag 2 november 2008

Dansbandskampens deltävling 2 blev både en personlig besvikelse och en personlig succé

Först publicerad på Svemicke 2008-10-28

Andra deltävlingen är färdigbeskådad av undertecknad och jag måste nog säga att Anna Mourou har bättrat sig, men att erkänna i ett dansbandsprogram att dansband inte är kul känns ju som ett enormt klavertramp.

Ingen känner en så bra som ens egen mor och hon sa till mig att hon nästan tyckte att det var jag som pratade när hon lyssnade på Tomas Deutgen i förra veckan. Nä, inte dialektalt, men vi har ungefär samma åsikt vad gäller dansband, tyckte hon.

Dock skulle jag, om jag skulle ha "Du Försvann Som En Vind" som ringsignal, ha valt Vikingarnas version istället för Lasse Stefanz för den är mycket bättre. Vikingarnas version är dessutom orginalet för den kom tre år tidigare.

Innan jag går in på deltävling 2 så vill jag berätta en liten anekdot från min ungdom. Jag tillhör ju inte direkt generationen som skall gilla dansband, vilket jag fått erfara genom skoltiden då de som gick i min klass och på samma skolor som jag utnyttjat tillfällena att göra narr av min musiksmak offentligt, men när ingen sett eller hört dem har de kommit fram och avslöjat att de faktiskt visste en hel del om dansbandsmusiken ändå, men det fick ingen veta för det var inte coolt.

Men jag har aldrig skämts över min musiksmak och vill man inte ha med mig att göra för att jag är ett dansbandsfreak, ja då får man väl hålla sig borta från mig då. Hålla sig borta från dansband önskar jag att...
  • Scotts kunde göra. Det här bandet borde ha diskvalificerats redan från början. Ett av tävlingsmomenten är att göra en dansbandsversion av en poplåt, vilket detta bandet fullkomligt missat och det erkände de även i kvällens presentation. Således har de inte hållt sig till reglerna.

    För Tomas Deutgen finns det tydligen både "modernband" och "mogenband". Det gör det inte för mig. För mig finns bara "mogenband" och dessa heter dansband. Scotts är inget "mogenband" och således inget dansband heller.

    Jag kom att tänka på en kompis jag har i Skåne. Han hade sett ett motsvarande band som Scotts som spelade på en festival en gång och han gick fram till bandet på scenen och sa till dem: "Om ni inte slutar med att spela det här jävla oväsenet så kan ni packa ihop och gå hem direkt." Det blev riktig dansbandsmusik från det gänget resten av kvällen och jag tycker Scotts ska packa och gå hem om de inte väljer att ändra sin inriktning.

    "Glorious" heter deras första låt som de skulle göra en dansbandsversion av, vilket de ju inte gjorde. Låten är dock bra. Skulle kanske ladda ner de... Nä visst fan! Det är ju inte lagligt! Satan!

    Hur som helst: Jag förförs inte av Henriks sugande blick. Jag förförs heller inte av övriga Scotts medlemmar. Jag tycker bara de är så förbannat tråkiga och värdelösa sett ur dansbandssynpunkt och är det någon som gör sig skyldiga till piratkopiering så är det nog Scotts.

    Magnus Carlsson tyckte dock det var en kanonversion av låten, vilket borde innebära att även han missat spelreglerna. Dessutom är han en amatör i dansbandsvärlden för hans band spelade inte heller de dansband.

    "Rosalita" var Scotts andra låt tilldelad av datorn (vilket jag undrar över). Jag tyckte och Rosalita var en riktig skitlåt ända tills jag fick höra Kandis version av låten. De har fått den att låta som en riktig dansbandslåt. - "Tavse skridt - tomme gader, gennem regnen går jeg for mig sel'" Rekommenderar herr Deutgen att lyssna på den istället. Lika så med "Hold Me" som även den Kandis gör bättre än Barbados. Fast alla låtar är väl bättre i andra versioner än Barbados så det går väl jämt ut?

    I övrigt håller jag med Anna Mourou. Det saknas dansband över Scotts och jag vill inte höra mer från dem nu! Dessvärre infrias inte den önskan.
  • Larz-Kristerz: DE HÄR KILLARNA ÄR FAN BÄST!!!! Ursäkta mitt barnsliga vrål och min barnsliga meningsbyggnad, men de är ju ett riktigt dansband ända ut i fingerspetsarna! Svemickes favoriter nummer ett i den här tävlingen jämte Bengt-Hennings!

    Pelles orkerster med självaste Christer Sjögren har gjort en svensk version av "Yester Me, Yester You, Yesterday" vid ett tidigt sjuttiotal, men de kommer inte ens i närheten av det här och Pelles var ett mycket bra band. Så här gör man dansband av popmusik och jag var sugen på att dra på stereon på max och hoppa i soffan av extas! Dock sansade jag mig.

    Detta gäller även för Kikki Danielssons "Papaya Coconut". Även om jag här tycker bättre om orginalet så gillar jag Larz-Kristerz skarpt! Och som Anna sa: De kör dessutom utan sequencers, vilket bevisar att man fortfarande kan spela live.

    Även om inte jag har så mycket dansbandsskivor från sjuttiotalet på grund av den usla teknik man hade som inte genererade ett tillräckligt tillfredsställande ljud för mina öron, så är det i sjutiiotalet man ska söka efter den riktiga dansbandsmusiken och det har Larz-Kristerz gjort. Och med 2008 års teknik låter sjuttiotalets orkestrars representanter jättebra.
  • Susann Nordströms: Så här gör man också dansband av pop! Jag fick gåshud och höll på att gråta av vällust när jag hörde detta enormt bra dansbandsarrangemang av Queens "I Want To Break Free". Det var helt sagolikt och nästan snudd på en orgasmisk upplevelse! Saxofonintrot var dessutom en riktigt vacker krydda! Dock hade jag nog hört lite mer saxofon under låten för att backa upp Susanns sång. Kompet var helt superbt och passade verkligen den här låten! Något Anna Mourou missat, men jag bör nog inte överraskas av det.

    Jag hoppas verkligen att det lär bli en inspelning i låtens orginallängd av Susann Nordströms för jag vill höra ett saxofininstrumentalt solo på låten.

    Eftersom jag själv sysslat mycket med dansband och dansbandsarrangemang så vet jag när jag hör något jag gillar och det här var enormt bra! Jag ska dock inte påstå att jag är något att räkna med om man söker efter professionella utlåtanden, men hade jag haft möjlighet att göra verklighet av min dansbandsorkester i huvudet, så hade det nog blivit en hel del inspelningar gjorda.

    Att Magnus Carlsson går ut med det "expertutlåtande" han gjorde tyder bara på att han inte vet ett skit om dansband, enligt mitt tycke. Hans musikaliska kunskaper är säkerligen mycket bättre än mina och de vill jag inte kritisera på något sätt, men hellre en nasal sångerska som sjunger riktig dansbandsmusik än en pipig falcettjutande pojke som sjunger hobbypop förklädd till dansband eller tvärtom, Magnus! Detta är ingen sångtävling á la Idol. Detta är en tävling där man ska hitta Sveriges bästa dansband och det här var dansband. Riktig dansband.

    Susann Nordströms klarade uppgiften att göra om en pop-/rocklåt till dansband med bravur!

    Peter Grundström. Ledsen, men jag har aldrig gillat "Till Min Kära" och jag gjorde det inte i Susann Nordströms tappning heller, men Susann Nordströms gjorde den mycket bra och det här bandet är enormt underskattat har jag insett. I övrigt håller jag med Tomas Deutgen i hans bedömning.
  • Date: Jag blev enormt glad att detta bandet inte gick vidare även om jag velat se hur de hade tolkat en riktig dansbandslåt. Det hade väl dessutom blivit en ny upplevelse för dem? Att dessutom Magnus Carlsson valt ut dessa pojkarna tyder bara på att min åsikt om att han är felplacerad som jurymedlem i en dansbandstävling stämmer.

    Ja, det blev en cover rakt av av "Take On Me" och den här låten väcker nostalgiska känslor inom mig för visst är det en riktig klassiker, men varför Date när det finns A-ha? Fullständig brist på innovation och unikt tänkande och även dessa borde ha diskvalificerats på samma grunder som Scotts. Till skillnad från Scotts så slipper vi i alla fall att höra detta tråkiga band i fortsättningen och det sörjer jag inte ett dugg.

    Enligt Anna Mourou var Larz-Kristerz det enda bandet utan sequencers, vilket får mig att undra över det där mankemanget med gitarren då det inte borde märkts i en förinspelad låt. Nåja, om det tvistar de lärde. Eller inte.
  • Bengt-Hennings: Här såg jag fram emot en lika bra version av Europes "The Final Countdown" som Kiss "I Was Made For Lovin' You" och blev enormt besviken när det blev "Summer Lovin'", vilket egentligen är en dansbandslåt i orginal. Bara det att man inte vet vad dansband är i "Summer Lovin's" ursprungsland USA.

    Att jag efterlyste "The Final Countdown" har att göra med att jag gjort ett dansbandsarr av den låten med och trodde att Bengt-Hennings telepatiskt uppmärksammat även den för "I Was Made For Lovin' You" kändes nästan som en telepatisk upplevelse då den lät exakt som min fem år gamla version som jag haft i huvudet.

    Anna Mourou tyckte det var bra med Bengt-Hennings "variation" av "Summer Lovin'". Vad hon nu menade med det, men denna veckan hyllade hon nästan Bengt-Hennings som mästare. Snacka om "politisk vändning"! Men Anna. Om Du inte gillar dansbandsmusik, vad fan gör Du då i Dansbandskampen?

    Min besvikelse gottgjordes dock när jag hörde "Säg Inte Nej, Säg Kanske". Mitt extatiska soffhoppande höll på att göra sig synligt igen och volymknappen höll på att vridas upp så mycket det går för den här versionen var jävligt bra och saxofonriffet var outstanding! Dessutom gjorde Bengt- Hennings en mycket bättre version än Sven-Ingvars på låten. Till och med Sven-Ingvars nyinspelning från 1991 uppnår inte Bengt-Hennings nivå. Den var superb!

    Bengt-Hennings arrangör är en mästare! Kommer de till stadsparken i Borås nästa sommar så räkna med att se mig där!

Ja, nu fick jag inte full pott denna veckan. Jag är väldigt nöjd med att Larz-Kristerz gick vidare. Fan vore väl annars, men som ni nog förstått så är ju inte Scotts ett band i min smak och, för att uttrycka mig på modern svenska, så är Scotts vidaregång samt Magnus och Annas sågningar av Bengt-Hennings och Susann Nordströms ännu en gång ett rejält backstab på dansbandsmusiken.

Nä, mamma, jag och herr Deutgen är inte själsfränder. Han ger de band han kallar för modernband en chans. Det gör inte jag, men i övrigt tänker och tycker vi nog lika avseende dansbandsmusiken.

Diska Scotts och låt Bengt-Hennings gå vidare istället, så blir jag nöjd.

Jag vill även be Susann Nordströms om ursäkt för att jag aldrig tog till mig er på 1990-talet. Hade jag vetat om er version av "I Want To Break Free" redan 1998-2002 då jag sände dansbandsprogram i radion så hade ni spelats nästan i vartenda ett av mina program. Den var helt enkelt jävligt bra!

Tomas Deutgen citerade bland annat "Mariann Från Tylösand" i utlåtandet efter "Rosalita". Låten heter i sitt orginalutförande "Mariann Från Skrea Strand" och framfördes av Matz-Bladhs 1997. Hoppas herr Deutgen känner till den för även den är bättre än Barbados.

Sedan undrar jag - för att återgå till Anna Mourous sågning av Bengt-Hennings i förra deltävlingen och Magnus och Annas kritik av Susann Nordströms i denna deltävlingen - om juryn skall kritisera vartenda riktiga dansband (mogenband) så kan man lika bra ta bort alla de riktiga dansbanden ur tävlingen och bara ha "modernband". Då slipper visserligen jag att fortsätta följa den här programserien. Något måste ha missuppfattats av jurymedlemmarna.

Till sist lite kuriosa: Låten som först hördes i presentationen av Date; Hooters "500 Miles Away From Home" är omgjord till dansbandsversion redan 1978 av Vikingarna och heter "Så Länge Du Älskar Är Du Ung".

  • Besök Dansbandskampen på SVT:s hemsida här.
  • Besök danska Kandis hemsida här.
  • Läs dansbandsbloggaren Michael Nystås blogg om bland annat Dansbandskampen här.


Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar