'Cause I'm a Dansbander, yes I am!

OBS!

Ni kan inte längre skicka mail till den mailadress som finns medtagen i slutet av inläggen. Orsaken är att adressen inte längre nyttjas av mig. Detta till följd av att företag och andra inte kan respektera människors egendom utan måste fylla den med ointressant skräp som reklam eller obskyra meddelanden. Någon ny mailadress kommer icke att upprättas.

söndag 2 november 2008

Bättre än förväntat, men inte bra

Först publicerad på Svemicke 2008-10-20

Första deltävlingen var således klar och jag tittade på den via SVT:s hemsida. De borde göra något åt ljudkomprimeringen vid webbutsändningen för det var verkligen uselt ljud.

På tal om uselt ljud så är jag än idag överraskad över att jag aldrig fått de där stereotypa kommentarerna i min blogg avseende hur usel och värdelös dansbandsmusiken är. De som är så duktiga på att kritisera dansmusiken överallt hade väl huggt direkt? "Det beror inte på ljudkomprimeringen utan på att musiken inte låter bättre." Varför har jag skonats från dessa kommentarer?

Åter till programmet så måste jag säga att programledaren Peter Settman stigit i mina ögon från att vara lägst ner på botten då han var polisongklädd raggare på 1990-talet till att verkligen ha visat att killen är väldigt duktig då han var programvärd i Melodifestivalen 2004 och därefter "Så Ska Det Låta". Nu är han min gud! Han har ju musiksmak! Riktig musiksmak! Han är dessutom en av de få unga programledare i TV som verkligen är proffsig.

Juryn var som tre skott på mål i fotboll. Ett gick i stolpen, ett gick långt utanför målet och ett satt rakt i krysset.

Rakt i krysset var Tomas Deutgen! Jag har nästan funnit min själsfrände. Skillnaden är att jag lade min dansbandsentusiasm på hyllan i början av 2000-talet då jag aldrig uppskattat de moderna banden. Han var den ende som visste vad han pratade om och till 90 % sa han det jag satt här och tänkte.

Den som definitivt inte borde varit med var Anna Mourou. Hon var duktigt malplacerad och hade definitivt ingen aning om vad hon pratade om över huvudtaget. Det fanns bara ett dansband i denna deltävlingen och det bandet råsågade hon. Jag tycker inte om Charlotte Pirelli eller vad fan hon nu heter, men jag är nästan övertygad om att hon hade gjort ett bättre jobb än Anna.

Anna är säkert jätteduktig på vad hon gör annars och jag vill inte på något sätt kritisera henne då jag inte visste vem hon var förrän jag såg henne ikväll, men vad gäller dansbandstyckande så var hon riktigt blåst och det smärtar mitt hjärta, för att citera en gammal dansbandsstandard, att behöva stå ut med henne i åtta veckor till. Hon borde bli utröstad innan hon ens gick in i studion.

Stolpskottet var Magnus Carlsson. Jag personligen har aldrig imponerats av honom och förstår inte vad han gjort som är så speciellt. Han var sångare i Barbados, men det är inte och har aldrig varit någon merit. Dessutom svek han dansbandsmusiken då han lämnade Barbados. Det gjorde visserligen Pirelli med när hon lämnade Wizex, så slapp ni skriva den kommentaren.

Magnus är väl ingen dansbandsexpert? Hans band spelade ju knappt dansbandsmusik mer än på första skivan. De blev sämre och sämre och sämre för varje ny skiva de gav ut och när Magnus sa att han inte lyssnade på den här musiken då vi hade hört "De Sista Ljuva Åren" så reagerade jag. Han lyssnar inte på dansband, men ska ändå leka expert i en dansbandstävling?!

Själva idén med att banden skulle spela en dansbandifierad [nytt bra ord -lägg på minnet] poplåt och en gammal dansbandsstandard tyckte jag var bra. Det bevisade bara att min teori stämde. Det fanns bara ett dansband ikväll och det var:
  • Bengt-Hennings: Hade jag bott i hus och inte varit störd av gnälliga grannar som bonkar i väggen när jag kör musik så hade jag nog fan ställt mig upp i soffan och hoppat med stereon på max när detta band spelade "I Was Made For Lovin' You"! Det var som att återhöra det arrangemang jag själv knåpat fram på just denna låten. Ja, jag har gjort en del dansbandsarrangemang men då jag inte haft någon orkester som kunnat spela dem har jag aldrig fått höra hur de hade låtit. Dock var Bengt-Hennings arr av Kissdängan nästan identisk med mitt och jag var i extas! Kör jag 303:an någon gång till Länghem ska jag öppna fönstret på bussen i hopp om att få höra Bengt-Hennings.

    "De Sista Ljuva Åren" är en enormt tråkig låt. Nog en av de tråkigaste dansbandsstandards som finns. Ledsen Christer Ericsson, jag tycker jättemycket om dina kompositioner till Lasse-Stefanz, men inte den. Hur som helst så bevisade Bengt-Hennings än en gång att de var det enda bandet ikväll som var ett riktigt dansband, för de fräschade verkligen upp låten.

    Anna Mourou råsågade ju detta band med 40 års rutin och det bevisar att hon inte har en aning om vad hon pratar om. "Bättre att sitta tyst och låta folk tro att man är en idiot, än att öppna käften och bevisa det." Någon gav henne nog aldrig det rådet i detta avseendet.
  • Kalas: Poplåten de gjorde om blir nog bättre än orginalet oavsett vem som gör om den och hur den görs om. Tror till och med att Ingvar Oldsberg eller en gammeldansorkester med dragspel och fiol hade gjort den bättre än orginalet, för det låter riktigt spyäckligt. Visste inte att låten hette så, men har ju hört oljudet i radion då den spelats och jag hoppas verkligen att Kalas version ersätter orginalet på SBS spellistor framöver för den gillade jag. Mycket bra version, men...

    Kalas föll på tolkningen av 100% som jag själv tycker att Vikingarna gör mycket bättre än Lotta Engberg och jag gillar Lotta. Vikingarnas version går att finna på Kramgoa Låtar 16, spår 7. Kalas, däremot... Nä tack! Det var dessutom falskt och jag förväntar mig av yrkesmusiker att man repar och transponerar om en låt innan man spelar den så den hamnar i rätt tonläge.
  • KändiZ Orkester: Johnny "Cosy" Wargheden, Wrambjers, Emils Orkester, Lill-Arnes, Freddy's, Östers, Persarna... Ja, listan kan göras lång på skånska band som låter lika illa som KändiZ. Undertecknad fick motvilligt spela dessa bandens demoband och CD-skivor när jag körde önskeradio, för skånska pensionärer har inte bättre musiksmak än så här. Det var plågsamt, men som tur är så kunde man trycka ner "Cue-knappen"* och förlyssna på andra skivor under tiden radiolyssnarna fick lida av ljud från ovan nämnda konstellationer.

    Ett annat skånskt dansband som lät lika illa som KändiZ var Maj-Britt och Palomaz. De gjorde 21 skivor och det var bara två som var bra. - Blå Ängel och Señorita. Anledningen till att dessa var bra var för att de fick spelat in dessa två hos Bert KarlssonMariann Records 1985 respektive 1986. Bert anlitade sina proffs och de fick Palomaz att låta rikitigt bra. Ja, eller åtminstone Maj-Britt för resten av Palomaz var väl inte ens i närheten av inspelningsstudion?

    KändiZ tolkning av Cher's Believe var, för mig, inget nytt. Många av de enmansbanden (ja, de var tre men allt sköttes från klaviaturen) spelar sådana här låtar i sina förprogrammerade klaviaturer. Eurodance finns inte med som komparrangemang i klaviaturen varför bugg eller foxtrott får väljas istället. De var klart sämst varför det finns en förklaring till att de bara spelar på fester och bröllop. Fast jag gillade hans tatuering. Man skulle kanske skaffa en likadan?

    KändiZ; ta åt er av Tomas Deutgens tips. Det finns säkerligen hopp för er och får ni erbjudande av Bert Karlsson så gör som Palomaz och tacka ja. Mitt råd.
  • Dollies: Ja, jag vet inte vad jag ska skriva. Att sitta här som glad amatör och kritisera musikaliska proffs känns dumt, men dansband? Nej, verkligen inte. De var enormt duktiga och jag hoppas få se mycket mer av dem, men inte på dansbanorna.

    Jag drog en parallell med några universitetsstuderande jag känner. De är duktiga på att redogöra sina teorier de lär sig på universitetet, men deras brist på verklighetsförankring lyser igenom då de för vanliga diskussioner och jag skulle vilja säga det samma om Dollies. De har verkligen råpluggat sin musik och spelade som det skulle låta, men de saknade totalt känslan/verklighetsförankringen.

    Hörde ni någon skillnad på Dollies och Dollys version av "9 to 5"? Jag gjorde det inte och någon dansbandsversion av dansbandslåten (läs countrylåten) var svår att skönja.
  • Scotts: Hörde ni någon skillnad på Scotts version och Robbie Williams version av låten vars namn jag redan glömt? Som Anna sa och som jag faktiskt höll med om: De lät mer som ett coverband än ett dansband.

    "Jag Ringer På Fredag" lät som den gjorde med Sven-Ingvars och det var ju bra. Där lät de som ett dansband, så av valen som fanns att göra var nog Scotts det band jag också sett gå vidare.

Som sagt: Bengt-Hennings från Länghem var det enda dansbandet som var med ikväll. Deras sättning med tre saxofoner gör dessutom att de nästan, av undertecknad, kan utses som dansbandsprinsar under Ingmar Nordströms med goda chanser till tronarvingar då Ingmar Nordströms faktiskt aldrig kan återförenas på grund av Sten-Åke Lindbergs bortgång. En mycket tråkig förlust för dansbandsvärlden.

För övrigt hoppas jag få se och njuta av Bengt-Hennings i stadsparken i Borås till sommaren. De är ju från Länghem så de borde vara givna på en Sommartorsdag i Sjuhärads huvudstad år 2009.

Nu får vi se vad som kan väntas komma fram ur Deltävling 2.

* = Med Cue-knapp avses den knapp som en ljudtekniker i en radiostudio kan trycka på för att förlyssna på andra ljud än de som spelas ut i radion. Cue-knappen kopplar från ljudteknikerns hörlurar från vad som sänds ut i radion och låter honom istället lyssna på andra ljud. Detta används för att kunna förbereda kommande låtar, eller ställa in starten på exempelvis kassettband och vinylskivor så de startar exakt när ljudteknikern vill sända ut dess innehåll i radion.

  • Besök Dansbandskampen på SVT:s hemsida här.


Skriv en kommentar eller skicka mig ett e-postmeddelande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar